Zgodnie z powtarzanymi prawidłami dotyczącymi eksploatacji roweru, łańcuch powinno się wymieniać gdy jego wyciągnięcie osiągnie dochodzi do 1%. Jak to ustalić? Można:
- kupić specjalny przymiar w sklepie rowerowym
- ściągnąć łańcuch z roweru, powiesić np. na gwoździu i porównać z nowym łańcuchem (1% to mniej-więcej przesunięcie długości o jedno ogniwo)
- zmierzyć stopień wyciągnięcia za pomocą suwmiarki np. na 10 ogniwach (1 ogniwo to 2,45cm, 10 ogniw to 25,4 cm, 1% to 0,25 cm, 25,4 + 0,25cm = 27,9cm - max. długość)
Liczba pokonanych kilometrów do tego momentu zależy od wielu czynników: jakości, rodzaju napędu i łańcucha, sposobu eksploatacji, rodzaju kolarstwa), więc pozostaje jedynie bieżąca kontrola komponentów.
Kiedy stary łańcuch zacznie przeskakiwać, to prawdopodobnie czasu już na zmianę całego napędu (przeskakiwanie nowego łańcucha oznacza, że zużyty napęd "go nie przyjmuje").