Spis tre艣ci: 聽 opis 聽| mapa 聽| komentarze

Czersk 艢wiecki – Szlachta (“Partyzant贸w AK”, szlak pieszy, niebieski)

3.70 (74%) - 10 g艂osy

103 km

Pobierz 艣lad GPS: KML | GPX

Znak - Szlak pieszy niebieski

Kod szlaku: KP-206-n/PM-206-n

Mapa

Opis

Tekst publikowany dzi臋ki uprzejmo艣ci聽Starostwa Powiatowego w Tucholi

Czersk 艢wiecki 鈥 Lipinki 鈥 B艂臋dno 鈥 Brze藕no Ma艂e 鈥 艢liwiczki 鈥 艢liwice 鈥 Lisiny 鈥 Wielkie Gacno 鈥 rezerwat 殴r贸d艂a Rzeki St膮偶ki 鈥 Bia艂a 鈥 Brody 鈥 Fojutowo 鈥 艁osiny 鈥 rezerwat Cisy nad Czersk膮 Strug膮 鈥 D膮bki 鈥 Ostrowite 鈥 Kr膮g 鈥 Szlachta

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU PARTYZANT脫W AK

D艂ugi, pod ka偶dym wzgl臋dem ciekawy niebieski szlak po艣wi臋cony jest pami臋ci walki zbrojnej polskich partyzant贸w z hitlerowskim okupantem w czasie II wojny 艣wiatowej. Na trasie ca艂ego szlaku spotyka si臋 tablice Pomorskiego Archiwum Armii Krajowej, kt贸re obja艣niaj膮 historyczne znaczenie ogl膮danych miejsc. Pr贸cz tego trasa jest atrakcyjna prawie pod ka偶dym wzgl臋dem: rezerwaty przyrody, krajobrazy, ciekawe przyrodniczo lasy, doliny rzek, jeziora, zabytki architektury ludowej.

PRZEBIEG SZLAKU PARTYZANT脫W AK

Szlak rozpoczyna si臋 przy stacji kolejowej w Czersku 艢wieckim i r贸wnolegle do torowiska kieruje si臋 w stron臋 przejazdu kolejowego, gdzie skr臋ca w prawo, a nast臋pnie odbija z asfaltu na le艣n膮 drog臋 prowadz膮c膮 na p贸艂noc do wsi Lipinki. Od budynku ko艣cio艂a w Lipinkach szlak prowadzi do Starej Huty. We wsi skr臋ca w stron臋 lasu, przecina strumyk, mija budynek le艣nictwa Stara Huta i zaczyna kluczy膰 w sosnowym borze w pobli偶u Sobi艅skiej Strugi, kt贸r膮 przecina po skr臋cie na zach贸d. Na skrzy偶owaniu asfaltowych szos spotyka 偶贸艂ty szlak z Leosi, a nast臋pnie biegnie w stron臋 B艂臋dna. Z boku wida膰 zakola Wdy. Przed mostem z prawej dochodzi czerwony szlak Jezior Kociewskich. Od punktu przy le艣nym parkingu, w kt贸rym zaczyna si臋 偶贸艂ty szlak do Leosi szlak prowadzi na zach贸d lasem. Teren jest pag贸rkowaty, urozmaicony. We wsi Brze藕no Ma艂e turystyczna trasa skr臋ca w lewo, na uszlachetnion膮 wiejsk膮 drog臋 do 艢liwiczek, gdzie przecina rzek臋 Prusin臋. Po skr臋cie w prawo spotyka czerwony szlak Stu z Nieba, przechodzi pod wiaduktem kolejowym i dociera do 艢liwic. W miejscowo艣ci, na rozwidleniu przed ko艣cio艂em, szlak odbija na po艂udnie, a przy kapliczce z Jezusem schodzi z asfaltu na poln膮 drog臋 do wsi Lisiny.

Przed Wielkim Gacnem szlak dociera do asfaltu i przecina torowisko (w pobliskim lesie pozosta艂o艣膰 partyzanckiego schronu), a nast臋pnie skr臋ca na drog臋 do Tucholi, z kt贸rej odbija na szeroki uszlachetniony le艣ny trakt do le艣nictwa Jeziorna. Turystyczna trasa przebiega obok budynku le艣nictwa Wypalanki, kt贸re w okresie II wojny 艣wiatowej stanowi艂o baz臋 wspieraj膮c膮 partyzant贸w AK. Na skrzy偶owaniu kilku le艣nych dr贸g przy jeziorze Okoni艅skim szlak zmienia kierunek na wschodni. Powoli w ro艣linno艣ci 艣ci贸艂ki le艣nej zaczynaj膮 dominowa膰 porosty. Po brzegach drogi rosn膮 brzozy, od p贸艂nocy wida膰 dolin臋 rezerwatu przyrody 殴r贸d艂a rzeki St膮偶ki, do kt贸rej szlak prowadzi piaszczystymi drogami. W mrocznej dolinie oddzia艂 partyzant贸w Jedliny 102 mia艂 podziemny schron. Nast臋pnie przechodzi si臋 nad rzeczk膮, kt贸ra p艂ynie p艂ytkimi rozlewiskami. Teraz szlak wiedzie na p贸艂nocny zach贸d, mija le艣nictwo Bia艂a, przechodzi przez wie艣 o tej samej nazwie. Asfaltem przecina Bielsk膮 Strug臋 i z szosy odbija w las, by dotrze膰 do brzegu Ma艂ego Kana艂u Brdy, mija skrzy偶owanie wodnych dr贸g ko艂o miejscowo艣ci Klocek (jeden z akwedukt贸w), a nast臋pnie przechodzi na drugi brzeg kana艂u.

Od wsi Brody szlak Partyzant贸w AK wiedzie na zach贸d do Ko艅skich B艂贸t, a p贸藕niej na p贸艂noc do akweduktu w Fojutowie 鈥 skrzy偶owania Wielkiego Kana艂u Brdy i Czerskiej Strugi. Metalowym pomostem, w mroku tunelu, przechodzi si臋 pod kana艂em przep艂ywaj膮cym nad naturaln膮 rzek膮. Po drugiej stronie sztucznego cieku wodnego spotyka si臋 zielony szlak do Rytla i kieruje na p贸艂noc do wsi 艁osiny oraz le艣nictwa Lipce. Po przej艣ciu na drugi brzeg rzeki szlak dociera do skraju ogrodzonego rezerwatu przyrody Cisy nad Czersk膮 Strug膮. Na skraju wsi D膮bki mija si臋 budynki le艣nictwa. Droga jest piaszczysta, zmienia si臋 w 艣cie偶k臋, dociera do k膮pieliska w Ostrowitem, z kt贸rego szlak prowadzi na wsch贸d do wsi Kr膮g. Pe艂no tu drewnianych domostw porozdzielanych piaszczystymi uliczkami. Szlak dociera do skraju Jeziora D艂ugiego, kluczy 艣cie偶kami i le艣nymi duktami, przecina asfaltow膮 drog臋 do Czerska i ponownie zanurza si臋 w le艣ny ost臋p, na kra艅cach rozleg艂ej polany mija pomnikowe d臋by. Asfaltow膮 drog膮 przechodzi si臋 przez torowisko 鈥 w oddali z prawej strony znajduje si臋 stacja kolejowa Lipowa Tucholska. Niebieski szlak ko艅czy si臋 na stacji PKP w pobliskiej Szlachcie, gdzie zaczyna si臋 r贸wnie偶 czerwony szlak Stu z Nieba.

1. Bykowski, T. Frymark, Szlaki turystyczne w Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem Powiatu Tucholskiego, Tuchola – Bydgoszcz 2013, ss. 28-29

Tekst publikowany dzi臋ki uprzejmo艣ci聽Bractwa Czarnej Wody聽i聽GOK w Osiu

Szlak Partyzant贸w AK, (KP-206-n) o d艂ugo艣ci 85,4 km 聽鈥 pieszy, znaki niebieskie. Trasa: Czersk 艢wiecki 鈥 Lipinki 鈥 B艂臋dno 鈥 艢liwice 鈥 Wielkie Gacno 鈥 Fojutowo 鈥 Szlachta.

Biegnie od Czerska 艢wieckiego poprzez lasy i miejscowo艣ci na skraju wojew贸dztw: pomorskiego i kujawsko 鈥 pomorskiego a偶 do Szlachty. Swoj膮 nazw臋 zawdzi臋cza historii tych teren贸w. Na trasie ca艂ego szlaku znajduj膮 si臋 tablice informacyjne Pomorskiego Archiwum Armii Krajowej, kt贸re obja艣niaj膮 historyczne znaczenie ogl膮danych miejsc. Trasa atrakcyjna pod ka偶dym wzgl臋dem 鈥 przyrodniczym, krajobrazowym i historycznym. Niebieski szlak spotyka na ca艂ej d艂ugo艣ci wiele innych szlak贸w.

• Czersk 艢wiecki 鈥 Rybno. Szlak ma sw贸j pocz膮tek na stacji PKP Czersk 艢wiecki (0 km), niewielkiej miejscowo艣ci na linii kolejowej: Laskowice 鈥 Czersk. Prowadzi r贸wnolegle wzd艂u偶 tor贸w do przejazdu kolejowego i skr臋ca w prawo. Po drugiej stronie tor贸w schodzi z asfaltu w le艣n膮, miejscami piaszczyst膮, drog臋. Mija niewielkie Jezioro Sinowe i po kolejnym odcinku le艣n膮 kr臋t膮 艣cie偶k膮 (czasami do艣膰 uci膮偶liw膮) przecina asfaltow膮 szos臋: Je偶ewo 鈥 Lipinki. Wkracza do lasu po drugiej stronie szosy i biegnie w膮sk膮 艣cie偶k膮 przy brzegach jezior: Rybno Ma艂e i Rybno Du偶e. Dociera do drogi asfaltowej: Warlubie – Osie. W osadzie Rybno, nad jeziorem, wspania艂e miejsce na odpoczynek, przek膮sk臋 i k膮piel w czystym jeziorze (6,9 km). Znajduje si臋 tu r贸wnie偶 parking le艣ny.
  • Rybno 鈥 Lipinki. Po drugiej stronieszosy szlakwchodzi do lasu i prowadzi 艣cie偶k膮 przyrodniczo-dydaktyczn膮 “Rybno” (艣cie偶ka ta spe艂nia r贸wnie偶 rol臋 艣cie偶ki rowerowej). Po jej opuszczeniu (przy wielkim g艂azie z prawej) przecina czerwony szlak 鈥濻tu z nieba鈥 i drog膮 dociera do przydro偶nej kapliczki w Lipinkach. Tu na kr贸tkim odcinku wkracza na asfalt i zaraz skr臋ca w prawo w uliczk臋 prowadz膮c膮 do ko艣cio艂a (11,6 km).

UWAGA!

W Lipinkach warto zwiedzi膰 neogotycki ko艣ci贸艂 z 1904 r. p.w. Matki Boskiej Wspomo偶enia Wiernych z rokokowym o艂tarzem g艂贸wnym z II po艂owy XVIII w. Na murach ko艣cio艂a znajduj膮 si臋 pami膮tkowe tablice.

• Lipinki 鈥 Sobiny (tablica Gzelowe). Za ko艣cio艂em biegnie prosto a偶 do drogi asfaltowej, gdzie skr臋ca w prawo i zaraz potem przy przydro偶nym krzy偶u w lewo. Prowadzi poln膮 drog膮 w kierunku lasu. Szlak biegnie ca艂y czas prosto (brak znak贸w!) na przemian lasem, polem, 艂膮k膮. W wielu miejscach przydro偶ne brzozy. Dociera do zabudowa艅 Starej Huty (14,9 km), po prawej mija przydro偶n膮 kapliczk臋, skr臋ca w lewo i wkr贸tce w prawo. Opuszcza zabudowania, piaszczyst膮 drog膮 wkracza do lasu, przecina 艂膮ki (po prawej-Buczek, po lewej- Stary Kierz), ponownie wchodzi do lasu i prowadzi do le艣nicz贸wki Stara Huta (16,9 km). W pobli偶u le艣nicz贸wki dwa jeziora Trzebucz Ma艂y i Du偶y 鈥 miejsce dzia艂a艅 grup partyzanckich.Dalej drog膮 w艣r贸d las贸w dociera do 偶wirowej drogi: Osie 鈥 Przewodnik. Tu szlak skr臋ca w lewo i wkr贸tce w prawo do lasu przy tablicy Pomorskiego Archiwum Armii Krajowej 鈥 Gzelowe (19,7 km).
  • Sobiny 鈥 B艂臋dno. Szlak prowadziprosto wzd艂u偶 Sobi艅skiej Strugi (droga w wielu miejscach piaszczysta), p贸藕niej skr臋ca w lewo, przecina Sobi艅sk膮 Strug臋 i wkracza na 聽drog臋 asfaltow膮 do B艂臋dna.

UWAGA!

W B艂臋dnie znajduje si臋 pole biwakowe. Dalej, przy szosie: B艂臋dno 鈥 艢liwice, u wlotu udost臋pnionej dla ruchu turystycznego le艣nej drogi do Pohulanki i Starej Rzeki (warto pojecha膰 t臋dy do Starej Rzeki 鈥 na trasie atrakcyjne widoki na meandruj膮c膮 Wd臋), stoi pomnik upami臋tniaj膮cy bitw臋 oddzia艂贸w partyzanckich oraz tablica informacyjna Pomorskiego Archiwum Armii Krajowej.

• B艂臋dno 鈥 艢liwice. Za mostem szlak skr臋ca w prawo w kierunku Suchobrze藕nicy, p贸藕niej w lewo i kluczy w艣r贸d le艣nych dr贸g. Przecina drog臋 prowadz膮c膮 do Suchobrze藕nicy i le艣nicz贸wki Brze藕nica, dalej prosto a偶 do wsi Brze藕no Ma艂e (33,4 km). Tu odbija w lewo, biegnie wzd艂u偶 jeziora Brze藕no, przecina drog臋 asfaltow膮 i 聽lasem (droga miejscami piaszczysta) dociera do 艢liwiczek (39,1 km). Przekracza Prusin臋 i brukiem dochodzi do drogi: Osie 鈥 艢liwice. Skr臋ca w prawo (znaki zniszczone, niewidoczne), na skraju wsi przechodzi w lewo pod wiaduktem kolejowym. Dalej polnymi drogami w艣r贸d zabudowa艅, nast臋pnie w prawo do szosy w kierunku 艢liwic.
  • 艢liwice 鈥 Wielkie Gacno. W centrum 艢liwic (42,2 km) Szlak Partyzant贸w AK skr臋ca 聽w lewo i na rozwidleniu dr贸g przed ko艣cio艂em kolejny raz w lewo. Przy kapliczce 聽szlak ponownie odbija w lewo w kierunku W膮do艂贸w, dociera do Lisin (47,9 km) i dalej do Kamionki. Bezdro偶ami dociera do przejazdu kolejowego linii: Bydgoszcz 鈥 Ko艣cierzyna. Za przejazdem w lewo i asfaltem do Wielkiego Gacna przy szosie: Tle艅 鈥 Tuchola (54 km).
  • Wielkie Gacno 鈥 Fojutowo. Za Wielkim Gacnem skr臋ca w prawo w kierunku Le艣nicz贸wki Wypalanki i wkracza na teren Tucholskiego Parku Krajobrazowego. Tu przechodzi przez miejscowo艣ci: Bia艂a, Klocek, Legb膮d, Brody, Ko艅skie B艂ota do Fojutowa (77,2 km).

UWAGA!

Akwedukt w Fojutowie jest najbardziej znanym i atrakcyjnym miejscem w Borach Tucholskich. Wody Wielkiego Kana艂u Brdy przep艂ywaj膮 ponad wodami Czerskiej Strugi poprzez wzniesion膮 w latach 1845-49 konstrukcj臋, wzorowan膮 na rzymskich budowlach o podobnym przeznaczeniu. R贸偶nica wysoko艣ci pomi臋dzy lustrami przecinaj膮cych si臋 rzek wynosi oko艂o 9m. Pocz膮tkowo by艂a to budowla kamienno – ceglana. W latach 70 przeprowadzono remont sklepienia – wy艂o偶ono p艂ytami 偶elbetonowymi. Ostatni kapitalny remont mia艂 miejsce w 2002 r. – sklepienie wy艂o偶ono p艂ytkami, przybli偶aj膮c akwedukt do pierwotnego wygl膮du. Przej艣cie przez akwedukt mo偶liwe jest dzi臋ki k艂adce spacerowej.

• Fojutowo 鈥 Szlachta. Po przej艣ciu kana艂u szlak skr臋ca w las, biegnie przez 艁osiny, przecina Czersk膮 Strug臋, dociera do rezerwatu le艣nego Cisy nad Czersk膮 Strug膮. Przecina drog臋 Tuchola 鈥 Czersk, mija jezioro 艢widno, przechodzi przez wie艣 D膮bki. Dalej okr膮偶a jezioro Ostrowite (90 km), biegnie przez miejscowo艣膰 Ostrowite do wsi Kr膮g, ze star膮, drewnian膮 zabudow膮 (po艂o偶on膮 mi臋dzy jeziorami: Okr膮g艂e i D艂ugie). Prowadzi skrajem jeziora D艂ugie, przecina szos臋: 艢liwice 鈥 Czersk (97 km) aby dotrze膰 do Szlachty. Tu spotyka si臋 z czerwonym szlakiem 鈥濻tu z nieba鈥 i razem biegn膮 do ostatniego punktu przy stacji kolejowej w Szlachcie (100,2 km).

Tekst pochodzi z przewodnika “GMINA OSIE – PRZEWODNIK TURYSTYCZNY” wydanego przez Gminny O艣rodek Kultury w Osiu we wsp贸艂pracy z Bractwem Czarnej Wody.

Trasy w okolicy

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak pieszy (znakowany). Miejscowo艣ci: Czersk 艢wiecki, Fojutowo, 艢liwice, i Szlachta. Regiony: Bory Tucholskie, 艢wiecki (powiat), Tucholski (powiat), Tucholski Park Krajobrazowy, i Wdecki Park Krajobrazowy. Wojew贸dztwa: kujawsko-pomorskie.