Szlak rowerowy niebieski

Kod szlaku: BY 6001n

Bydgoszcz – Chojnice (szlak rowerowy Brdy, niebieski)

Bydgoszcz - Koronowo - Tuchola - Rytel - Swornegacie - Chojnice

3.31 (66%) - 71 głosy

167 km

Pobierz ślad GPS: KML | GPX

Spis treści:   Mapa trasy | Opis  | Komentarze

Mapa

Opis

Tekst publikowany dzięki uprzejmości Kujawsko – Pomorskiej Organizacji Turystycznej

Bory Tucholskie – jeden z największych obszarów leśnych w Polsce. Ich część znajduje się w województwie kujawsko – pomorskim. Nie ma chyba lepszego sposobu na poznanie ich uroku jak rowerowa przejażdżka. Tylko w ten sposób można w pełni rozkoszować się mijanymi wiejskimi krajobrazami, klimatem odwiedzanych wsi czy zapachem i dźwiękami starego boru. Szlak jest dobrym połączeniem między Bydgoszczą a trasami Kaszubskiej Marszruty,

Opisywany szlak wiedzie do serca Borów w okolicach Chojnic. Prowadzi głównie bocznymi drogami asfaltowymi przez wsie, łąki, pola oraz niewielkie miasta. Te okolice są stosunkowo dobrze zagospodarowane pod względem turystycznym. Nie ma problemu z zaopatrzeniem się w prowiant na trasie. Sklepy znajdują się w większości mijanych miejscowości i są otwarte również w weekendy. W wielu miejscach przy drodze znajdują się bary. Wzdłuż Brdy i Zalewu Koronowskiego ulokowano pola namiotowe i ośrodki wypoczynkowe (część sprywatyzowana). W okolicach funkcjonują liczne gospodarstwa agroturystyczne, a w miastach – hotele i inne obiekty noclegowe. Trasę polecamy na kilkudniową wędrówkę z sakwami. Korzystając z pociągu można odbywać krótsze wycieczki po jej odcinkach. Bydgoszcz posiada bezpośrednie połączenia z Tucholą i Chojnicami.

Przez podbydgoskie lasy

Wyjazd proponujemy zacząć w Bydgoszczy. Szlak BY 6001n zaczyna swój bieg na stacji Bydgoszcz Leśna. Ulicami Modrzewiową i Gdańską (ścieżka rowerowa) dociera do Myślęcinka. Tam prowadzi ulicą Rekreacyjną i po 3 km skręca w leśny dukt w kierunku dzielnicy Piaski. Tam wjeżdża się na ul. Smukalską, przy pętli autobusowej zjeżdża w Biwakową, która dojeżdżamy do Janowa. Tam skręcamy w prawo na most i przekraczamy Brdę. Teraz szlak prowadzi asfaltową drogą do Bożenkowa – letniskowej miejscowości z licznymi ogródkami działkowymi. Po krótkim podjeździe zaczyna się długi, prosty, asfaltowy odcinek prowadzący do kolejnej miejscowości wypoczynkowej – Samociążka. Ze względów bezpieczeństwa w sezonie proponujemy pokonanie tego odcinka jednym z równoległych duktów leśnych. W Samociążku oprócz położonych w okolicy jeziora Białego ogródków działkowych znajduje się też kilka dobrze zaopatrzonych sklepów oraz ciekawostka dla miłośników hydrotechniki – elektrownia wodna o mocy 26MW. Woda pokonuje tam potężnymi rurami 26 m różnicy wysokości. Żeby do niej dotrzeć musimy zjechać ze szlaku i skręcić w lewo w brukowaną drogę oraz pokonać około 2 km (czarny szlak pieszy). Dalej trasa rowerowa prowadzi w kierunku Koronowa. Za Samociążkiem odbija w dość uciążliwą piaszczystą leśną drogę. Proponujemy jednak kontynuować jazdę asfaltem aż do Koronowa. Jadąc prosto docieramy do koronowskiego rynku. Warto zatrzymać się w tym miasteczku. Posiada ono wielowiekową historię czego dowodem jest kilka cennych zabytków (m.in. dwa gotyckie kościoły) oraz średniowieczny układ urbanistyczny. Godnym uwagi jest również Park Grabina, który położony jest na otaczających miasto skarpach. Pośród starych drzew znajduje się tam punkt widokowy, z którego można podziwiać panoramę Koronowa. W mieście można znaleźć również pozostałości po obecnej tu niegdyś kulturze żydowskiej: synagogę oraz zabytkowy cmentarz. Warto zajrzeć do znajdującego się przy rynku Punktu Informacji Turystycznej.

Przez pola i łąki

Po zwiedzeniu Koronowa wyjeżdżamy z jego zabytkowej części kierując się na Pieczyska. Mijamy prowadzący w lewo zjazd do tej miejscowości i podążając prosto pokonujemy most, za którym skręcamy w lewo w kierunkuNowego Jasińca. Po około 6 km docieramy do wsi. Można tu zaopatrzyć się w sklepie, który znajduje się w budynku służącym od wielu lat podróżnym (dawna karczma) i obejrzeć znajdującą się nieopodal starą kuźnię. Miłośnicy historii powinni przed wyjazdem ze wsi skręcić w polną drogę w prawo, która dociera do ruin średniowiecznego zamku położonego nad jeziorem. W jego okolicy znajduje się kilka starych dębów zwanych „Dębami Wyczółkowskiego”. Podobno Mistrz nie raz tworzył w ich cieniu. Gładkim asfaltem wyjeżdżamy ze wsi w kierunku Serocka i następnie wzdłuż pasa rynnowych jezior do skrzyżowania przed Świekatowem. Tam skręcamy w lewo w kierunku Janiej Góry i kontynuujemy podróż w kierunku Zalewu Koronowskiego. Okoliczne lasy zaliczane są do kompleksu Borów Tucholskich. W okolicach zalewu znajduje się wiele ośrodków wypoczynkowych, w których w sezonie nie powinno być problemów ze znalezieniem miejsca (warto upewnić się telefonując zawczasu). Szlak nie dociera do akwenu, a skręca w prawo w kierunku Klonowa. Chcąc zatrzymać się na nocleg trzeba przejechać skrzyżowanie na wprost i pokonując leśną drogą około 3 km dotrzeć do Stanicy Wodnej PTTK w Sokolu Kuźnicy.

Do Tucholi

Kontynuując podróż udajemy się przez Klonowo i Bysławek do Szumiącej. Po drodze towarzyszą nam wyjątkowo urokliwe krajobrazy: niewielkie wzniesienia pokryte polami i lasami, a pośród nich drobne wiejskie osady z dominującymi wieżami kościołów. Przed dojazdem do Szumiącej na krótkim odcinku (500 m) podążamy ruchliwą drogą Świecie – Tuchola. Tam przy trasie znajduje się przydrożny bar, w którym można się posilić. Z ruchliwej trasy skręcamy w lewo w zniszczony asfalt, który prowadzi w kierunku leśniczówki Świt. Znajdujemy się na obszarze Tucholskiego Parku Krajobrazowego, który stanowi otulinę Parku Narodowego Bory Tucholskie. W sąsiedztwie leśniczówki ulokowano pole namiotowe, które służy przede wszystkim spływającym pobliską Brdą kajakarzom. Szlak przecina Brdę i od południa dociera do Tucholi. To kolejne miasto na trasie. Warto się tu zatrzymać żeby zwiedzić Muzeum Borów Tucholskich (ul. Podgórna 5, czynne w sezonie w tygodniu 9-17, w soboty 9 -15). Tuchola posiada średniowieczny układ ulic oraz fragmenty murów obronnych. W mieście można skorzystać z usług gastronomicznych i noclegowych. Z centrum Tucholi kierujemy się ulicami Nowodworskiego, a następnie skręcamy w Warszawską. Z szosy zjeżdżamy w lewo w kierunku jeziora Głęboczek i ulicą Podmiejską opuszczamy miasto. Szosą do Tlenia dojeżdżamy do Gołąbka. Skręcamy w lewo. Na kilka kilometrów musimy zrezygnować z asfaltu na rzecz leśnych duktów.

Nad dziką Brdą

W tym miejscu rozpoczyna się malowniczy przejazd wzdłuż meandrującej Brdy. Objawia się również bogactwo Borów Tucholskich. Mijamy liczne rezerwaty, ścieżki dydaktyczne, park dendrologiczny. W leśniczówce w Woziwodzie można zwiedzić Izbę Przyrodniczą. Warto zjechać ze szlaku do pobliskiego Fojutowa, gdzie płynącyakweduktem Wielki Kanał Brdy krzyżuje się z Czerską Strugą. Przejeżdżając przez Zapędowo entuzjaści zabytków powinni skręcić do pobliskich osad: Brda (odrestaurowany dworek), Nadolnik (młyn i dom z XIX w.), Nowy Most (młyn).
W tych okolicach szlak opuszcza województwo kujawsko – pomorskie. Dalej wiedzie wzdłuż Brdy przez Rytel. W okolicach zapory w Mylofie odbija na zachód w stronę Parku Narodowego Bory Tucholskie. Przez jego teren dociera do miejscowości Swornegacie. Następnie zawraca w kierunku południowym i przez Funkę i Charzykowy dociera do Chojnic.

Trasy w okolicy

Trasa Bydgoszcz - Chojnice - najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Trasa Bydgoszcz - Chojnice - ile km?

Długość trasy wynosi 167 km (szczegóły)

ile czasu potrzeba na pokonanie trasy Bydgoszcz - Chojnice?

Na pokonanie tej trasy o długości 167 km należy przeznaczyć 1-3 dni (szczegóły)

Czy trasa Bydgoszcz - Chojnice jest atrakcyjna przyrodniczo?

Tak, prowadzi przez Tucholski Park Krajobrazowy, Zaborski Park Krajobrazowy, Nadwiślański Park Krajobrazowy i Park Narodowy Bory Tucholskie. (szczegóły)

Gdzie znajduje się trasa Bydgoszcz - Chojnice?

Trasa Bydgoszcz - Chojnice prowadzi przez województwo kujawsko-pomorskie, pomorskie (szczegóły)

Kategorie

Rodzaje szlaku: niebieski i Szlak rowerowy (znakowany). Miejscowości: Biała, Bożenkowo, Brody, Bydgoszcz, Bysławek, Cekcyn, Charzykowy, Chojnice, Chojniczki, Czersk, Duża Klonia, Gostycyn, Jania Góra, Klocek, Klonowo, Kłodawa, Kopernica, Koronowo, Lubiewo, Lutom, Łosiny, Łyskowo, Mała Huta, Małe Łąkie, Minikowo, Nowy Jasiniec, Osielsko, Płazowo, Pruszcz, Rytel, Samociążek, Serock, Stary Jasiniec, Sucha, Świekatowo, Swornegacie, Tryszczyn, Tuchola, Zapędowo, i Zbeniny. Regiony: Bory Tucholskie, Bydgoski (powiat), Bydgoszcz (powiat), Chojnicki (powiat), Dolina Brdy, Kotlina Toruńska, kujawsko-pomorskie, Nadwiślański Park Krajobrazowy, Park Narodowy Bory Tucholskie, Pojezierze Północnokrajeńskie, pomorskie, Równina Charzykowska, Świecki (powiat), Tucholski (powiat), Tucholski Park Krajobrazowy, Wysoczyzna Świecka, i Zaborski Park Krajobrazowy. Województwa: kujawsko-pomorskie i pomorskie.