Spis tre艣ci: 聽opis 聽| mapa 聽| komentarze

Trzy Akwedukty (szlak rowerowy, z贸艂ty)

Woziwoda 鈥 Fojutowo 鈥 Legb膮d 鈥 Bar艂ogi 鈥 Klocek 鈥 Zielonka 鈥 Woziwoda

Opis

Tekst publikowany dzi臋ki uprzejmo艣ci聽Starostwa Powiatowego w Tucholi

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU Trzy Akwedukty

Szlak zataczaj膮cy p臋tl臋 mi臋dzy Woziwod膮 a Fojutowem. Prowadzi lasami Tucholskiego Parku Krajobrazowego, a najwi臋ksz膮 atrakcj膮 s膮 trzy akwedukty, czyli skrzy偶owania sztucznych i naturalnych ciek贸w wodnych, sk膮d nazwa.

PRZEBIEG SZLAKU Trzy Akwedukty

Opis szlaku rowerowego Trzy Akwedukty

Szlak zaczyna si臋 na parkingu przy siedzibie Nadle艣nictwa Woziwoda. Po przeci臋ciu drogi wojew贸dzkiej nr 237 szlak prowadzi najpierw na zach贸d a nast臋pnie na p贸艂noc do drogi na Gutowiec tzw. 鈥濳oziej Szosy鈥. Razem z niebieskim szlakiem mijamy 2 rezerwaty i Czersk膮 Strug臋. Po przekroczeniu Wielkiego Kana艂u Brdy turystyczna trasa skr臋ca na wsch贸d i wzd艂u偶 sztucznego cieku wodnego jedzie si臋 do Fojutowa, w kt贸rym znajduje si臋 akwedukt (skrzy偶owanie Wielkiego Kana艂u Brdy z Czersk膮 Strug膮), a nast臋pnie dalej wzd艂u偶 kana艂u przez Legb膮d do miejscowo艣ci Bar艂ogi (rozrz膮d wodny). Teraz szlak zakr臋ca na po艂udnie do drugiego, znacznie mniejszego skrzy偶owania ciek贸w wodnych. W okolicach miejscowo艣ci Klocek przeje偶d偶a si臋 przy ostatnim trzecim akwedukcie. Wzd艂u偶 Ma艂ego Kana艂u Brdy pod膮偶a si臋 do Bia艂ej (szlak 鈥濭o艂膮bkowy鈥 i Greenwey) i przez Bielsk膮 Strug臋 do skrzy偶owania dr贸g opodal Kie艂pi艅skiego Mostu (niebieski szlak). Uszlachetnion膮 drog膮 prowadz膮c膮 granic膮 rezerwatu krajobrazowego Dolina Rzeki Brdy przez Zielon膮 艁膮k臋 dociera si臋 do Woziwody.
W. Bykowski, T. Frymark, Szlaki turystyczne w Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem Powiatu Tucholskiego, Tuchola – Bydgoszcz 2013, ss. 54-55

Trasa wyznaczona w okolicy Ma艂ego i Wielkiego Kana艂u Brdy oraz zwi膮zanych z nimi urz膮dzeniami i budowlami hydrotechnicznymi.

Najbardziej interesuj膮cy, ale te偶 najbardziej uci膮偶liwy jest odcinek mi臋dzy Bia艂膮 a skrzy偶owaniem przed Fojutowem z drog膮 nr 237. W okresie suszy trafimy tam na d艂ugie odcinki g艂臋bokiego piachu, do pokonania wy艂膮cznie na szerokich oponach lub pchaj膮c rower.

Woziwoda – Bia艂a (9 km)

Przejazd rozpoczynamy przed O艣rodkiem Edukacji Przyrodniczo – Le艣nej w Woziwodzie. Przez chwil臋 jedziemy na p贸艂noc r贸wnolegle do szosy, po czym odbijamy w prawo i doje偶d偶amy do szerokiego le艣nego duktu. Droga jest dobrej jako艣ci, jednak okresowo we znaki mog膮 mo偶e nam si臋 dawa膰 鈥瀟arka鈥. Po ok. 3 km od startu mijamy punkt postojowy i wyje偶d偶amy na 鈥瀂ielon膮 艁膮k臋鈥. Na jej ko艅cu pojawia si臋 skrzy偶owanie z piaszczyst膮 drog膮 odbijaj膮c膮 w lewo zgodnie z drogowskazem na Bia艂膮. Skr臋camy w ni膮 i jedziemy r贸wnolegle do Bielskiej Strugi. Doje偶d偶amy do wsi. Znajduje si臋 tu jezioro z k膮pieliskiem i o艣rodek wypoczynkowy, w kt贸rym mo偶na wypo偶yczy膰 sprz臋t wodny.

Bia艂a – Fojutowo (11 km)

Na skrzy偶owaniu skr臋camy w lewo i po chwili odbijamy od asfaltu w prawo w piaszczyst膮 le艣n膮 drog臋 na Klocek. Po ok. 1 km, po lewej stronie pojawia si臋 Ma艂y Kana艂 Brdy. Doje偶d偶amy do zadaszonego punktu postojowego. Nieopodal znajduje si臋 pierwszy z trzech akwedukt贸w.聽 Po obejrzeniu obiektu ruszamy w dalsz膮 drog臋. Po chwili docieramy do skrzy偶owania w okolicy mostu nad kana艂em. Szlak prowadzi nas w prawo, zgodnie z drogowskazem na Bar艂ogi. Rozpoczyna si臋 wyj膮tkowo piaszczysty odcinek trasy, kt贸ry ci膮gnie si臋 przez 1,7 km, a偶 do kolejnego punktu postojowego i drugiego akweduktu.

Jedziemy dalej zn贸w oddalaj膮c si臋 od kana艂u. Brniemy piaszczyst膮 drog膮 prosto, a偶 do skrzy偶owania z szos膮 przed Bar艂ogami. Tu szlak odbija w prawo na asfalt, by po chwili skr臋ci膰 w lewo przed drogowskazem na Bar艂ogi. Po lewej stronie widzimy niewielki zbiornik wodny.

Kontynuujemy jazd臋 鈥瀞zutr贸wk膮鈥 wzd艂u偶 Wielkiego Kana艂u Brdy. Trasa wije si臋 i dociera do szerszego duktu. Znowu pojawia si臋 鈥瀟arka鈥. Po chwili docieramy do skrzy偶owania z drog膮 nr 237, kt贸r膮 przecinamy i g艂adkim asfaltem mkniemy w kierunku Fojutowa. Warto w tym miejscu zaplanowa膰 d艂u偶szy post贸j.

Fojutowo – Woziwoda (10 km)

Fojutowo opuszczamy jad膮c dalej r贸wnolegle do kana艂u. W miejscu, w kt贸rym nawierzchnia zmienia si臋 w granitow膮 kostk臋 szlak skr臋ca w prawo i zaraz potem w lewo w piaszczyst膮 drog臋. Po chwili nawierzchnia nieco si臋 poprawia. Jedziemy le艣n膮 drog膮 przez ok. 2 km i docieramy do zniszczonego asfaltu. Tu skr臋camy w lewo.

Przed nami dosy膰 monotonny odcinek drogi przez las. Po ok. 5 km trasa dociera do znajduj膮cego si臋 po lewej stronie drogi punktu postojowego. W tym miejscu warto podjecha膰 700 m do pobliskiego rezerwatu 鈥濲eziorka Kozie鈥.

Po powrocie na szlak kontynuujemy jazd臋 szos膮. Oko艂o 500 m od skrzy偶owania z drog膮 nr 237 szlak odbija w prawo w piaszczyste dukty, kt贸rymi po chwili zamyka p臋tl臋. W okresie suszy lepiej pojecha膰 w tymi miejscu prosto asfaltem i skr臋ci膰 w prawo w szos臋 do Woziwody.

Trasy w okolicy

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak rowerowy (znakowany). Miejscowo艣ci: Fojutowo, Klocek, Legb膮d i Woziwoda. Regiony: Bory Tucholskie, Tucholski (powiat) i Tucholski Park Krajobrazowy. Wojew贸dztwa: kujawsko-pomorskie.