Spis tre艣ci: 聽 opis 聽| mapa 聽| komentarze

Bydgoszcz Osowa G贸ra – Pruszcz, szlak im. L. Wycz贸艂kowskiego (pieszy, 偶贸艂ty)

Bydgoszcz Osowa G贸ra - Janowo - Go艣cieradz - Samoci膮偶ek - Nowy Jasiniec - Sokole Ku藕nica - Pruszcz

3.71 (74%) - 14 g艂osy

Opis odcinka Bydgoszcz – Pruszcz

Tekst publikowany dzi臋ki uprzejmo艣ci聽Starostwa Powiatowego w Tucholi

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU im. LEONA WYCZ脫艁KOWSKIEGO

Szlak 艂膮cz膮cy Bydgoszcz z p贸艂nocnymi okolicami Jeziora Koronowskiego oraz miejsca zwi膮zane z patronem szlaku Leonem Wycz贸艂kowskim, kt贸ry w ostatnich latach 偶ycia mieszka艂 w Go艣cieradzu i tworzy艂 w borowiackich uroczyskach. Ciekawszymi miejscami na trasie s膮 okolice Wtelna (miejsce spoczynku malarza) i Go艣cieradza (dworek Wycz贸艂kowskiego), kt贸re uwodz膮 wiejskim charakterem. Etap od Samoci膮偶ka do Wilczego Gard艂a prowadzi w膮skimi 艣cie偶kami brzegiem zalewu, na chwil臋 tylko odbijaj膮c do Nowego Jasi艅ca. P贸藕niej atrakcj膮 s膮 widoki na zatoki oraz piaszczyste strome brzegi zalewowego akwenu . Na koniec szlak dociera do Pruszcza przechodz膮c przez nieczynn膮 stacj臋 kolejow膮.

PRZEBIEG SZLAKU 聽im. LEONA WYCZ脫艁KOWSKIEGO

Dworek Leona Wycz贸艂kowskiego w Go艣cieradzu

Szlak zaczyna si臋 w Bydgoszczy na p臋tli autobusowej Rekinowa na Osowej G贸rze. Lasem prowadzi przy Sanatorium do dzielnicy Op艂awiec, gdzie przekracza Brd臋, a nast臋pnie kieruj膮c si臋 na p贸艂noc dociera do Smuka艂y, sk膮d szczytem przybrze偶nej skarpy prowadzi do Bo偶enkowa-Zdroje. Po przekroczeniu Brdy turystyczna trasa wiedzie lasami (pomnikowy D膮b) i polami do Wtelna, gdzie stoi zabytkowy ko艣ci贸艂 Micha艂a Archanio艂a, przy kt贸rym na cmentarzy znajduje si臋 nagrobek malarza Leona Wycz贸艂kowskiego, a w pobliskim Go艣cieradzu dworek, w kt贸rym mieszka艂. Dochodzimy do centrum wsi przy murowanej kapliczce z figurk膮 Jezusa, gdzie szlak wychodzi na szos臋 i przechodzi przez wie艣, malowniczymi polami dociera do kamiennego mostu na Brdzie, spotyka zielony szlak Jezior Koronowskich. Okolica jest malownicza. Wiejsk膮 drog膮 szlak prowadzi na p贸艂noc do Samoci膮偶ka, w kt贸rym przechodzi si臋 przez zapor臋 elektrowni wodnej. Po dotarciu do szosy szlak prowadzi wzd艂u偶 po艂udniowego i wschodniego brzegu Jeziora Bia艂ego. Trasa kluczy poro艣ni臋tymi traw膮 dr贸偶kami, przemyka pomi臋dzy zaro艣lami, z prawej ponownie do艂膮cza szlak Jezior Koronowskich.
W Wilczym Gardle dochodzi si臋 do skrzy偶owania szos. Asfaltem idzie si臋 na p贸艂noc, a po kilkunastu metrach skr臋ca w prawo na le艣n膮 drog臋 do Starego Jasi艅ca. Szlak kluczy sosnowym lasem z domieszk膮 brzozy. Mija si臋 budynek Le艣nictwa P贸lko. Po dotarciu do asfaltowej szosy szlak skr臋ca do Nowego Jasi艅ca, gdzie na pocz膮tku wsi odbija si臋 w lewo na brukowany go艣ciniec do 鈥濭aju Wycz贸艂kowskiego鈥 鈥 grupy pomnikowych drzew, mija Jezioro Nowojasinieckie. Dalej trasa kluczy po le艣nych i polnych duktach wzd艂u偶 Jeziora Koronowskiego, dociera si臋 przez Wielonek do przystanku sezonowego promu osobowo-samochodowego przez zalew w Sokole-Ku藕nicy. Zygzakami po lasach dociera si臋 do Stanicy Wodnej PTTK w Sokole-Ku藕nicy od tego miejsca trasa 偶贸艂tego szlaku pokrywa si臋 z niebieskim szlakiem Brdy. Za ogrodzeniem idzie si臋 na p贸艂noc le艣n膮 drog膮 do Zacisza. Turyst贸w otacza, charakterystyczny dla tych teren贸w, sosnowy las. Szlak dociera do wiaduktu nad torowiskiem i pod膮偶a asfaltem na zach贸d. Kiedy szosa zakr臋ca schodzi si臋 na le艣n膮 drog臋. Po dotarciu do tor贸w skr臋ca w lewo i od tego momentu idzie si臋 skarp膮 kolejow膮 do mostu nad Jeziorem Koronowskim. Na drugim brzegu szlak prowadzi przez las do Pruszcza przez stacj臋 kolejow膮 du偶ego niegdy艣 w臋z艂a kolejowego, gdzie ko艅czy si臋 na przystanku PKS przy szosie z M膮kowarska do Gostycyna.
W. Bykowski, T. Frymark, Szlaki turystyczne w Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem Powiatu Tucholskiego, Tuchola – Bydgoszcz 2013, ss. 19-20

Opis odcinka Sokole Ku藕nica – Pruszcz

Opis szlaku udost臋pniony dzi臋ki uprzejmo艣ci聽Bydgoskich W臋drowc贸w

Zanikaj膮ce oznakowanie szlaku Bydgoszcz - Pruszcz

Sprzed schroniska PTTK Sokole Ku藕nica, po艂o偶onego w艣r贸d wysokopiennego lasu, na wysokim brzegu Jez. Koronowskiego kierujemy si臋 (wraz z niebieskim Szlakiem “Uroczysk Brdy”) pod g贸r臋 na wsch. Pd 200 m osi膮gamy skrzy偶owanie dr贸g. Szlak niebieski skr臋ca w lewo, w wysadzan膮 kasztanami drog臋 biegn膮c膮 na pn. zach. My idziemy na pn. wsch., trawiasto – piaszczyst膮 drog膮 艣r贸dle艣n膮, na znacznym odcinku zagajnikiem sosnowym. Po 2 km droga nasza 艂膮czy si臋 z drog膮 bit膮 do Klonowa. Przekraczamy wiaduktem lini臋 kolejow膮 ze 艢wiecia n. Wis艂膮 do Z艂otowa (200 m z lewej st. PKP Klonowo n. Brd膮) i kieruj膮c si臋 za znakami dochodzimy wkr贸tce do wsi Klonowo. Za magazynem zbo偶owym skr臋camy w膮skim przesmykiem w lewo (4 km) na zach., mijamy kapliczk臋 przydro偶n膮 i drog膮 poln膮 wysadzan膮 jaworami idziemy w kierunku widocznej 艣ciany wysokopiennego lasu sosnowego, kt贸rym pod膮偶amy brzozow膮 alej膮 do rozwidlenia dr贸g (6 km), znajduj膮cego si臋 w obni偶eniu mi臋dzyjeziornym. Z prawej prze艣wituje Jez. Okoni艅skie (pow. 3,7 ha). Przecinamy drog臋 do Zamrzenicy i wspinaj膮c si臋 nieco pod g贸r臋 idziemy trawiast膮 dr贸偶k膮 biegn膮c膮 zalesionym pasmem pomi臋dzy dwoma 艂a艅cuchami jeziornymi – z prawej jez. Strzy偶yny Wielkie (pow. 17,2 ha) i jez. Strzy偶yny Ma艂e (pow. 3,2 ha), z lewej ma艂e oczka jeziorne bez nazwy. Droga, biegn膮c lasem, wije si臋 wielokrotnie zmieniaj膮c kierunek z pd.-zach. na pd. Po blisko 2 km od rozwidlenia (za pd. kra艅cem jez. Strzy偶yny Ma艂e) szlak opuszcza drog臋 i niewyra藕n膮 艣cie偶k膮 (Uwaga: nale偶y trzyma膰 si臋 艣ci艣le znak贸w!) kieruje si臋 na wsch. Opada w d贸艂 skarp膮 i przeciska si臋 pomi臋dzy dwoma jeziorkami, nast臋pnie wkracza na przeciwleg艂膮 skarp臋, mija pa艣nik dla zwierzyny p艂owej i wkr贸tce dochodzi do duktu. Skr臋ca teraz na pd., by po ok. 200 m (8,5 km) skierowa膰 si臋 pod k膮tem prostym w prawo na zach., a po 400 m w lewo, zn贸w na pd. i zaraz osi膮gn膮膰 rozwidlenie dr贸g (9 km): do osady Zamrzenica, wsi Klonowo i o艣rodka Zacisze. Z prawej dochodzi szlak niebieski (trasa 7). Przekraczamy wraz z nim wiadukt nad lini膮 kolejow膮 i zaraz skr臋camy w prawo na zach. Kr贸tki odcinek idziemy drog膮 bit膮 do Zacisza. Gdy skr臋ca ona na pd. zach., szlak nie zmieniaj膮c kierunku biegnie dalej najpierw drog膮 gruntow膮, p贸藕niej trawiast膮. Droga ko艅czy si臋 艣lepo nad Jez. Koronowskim. W臋drujemy teraz za znakami w prawo i ok. 150 m idziemy skarp膮 nadjeziorn膮, by 艣cie偶k膮 wzd艂u偶 tor贸w przej艣膰 na zach. brzeg jeziora (11 km). 艢cie偶ka 艂膮czy si臋 wkr贸tce z drog膮 biegn膮c膮 na zach., w odleg艂o艣ci ok. 200 m od toru przez wysokopienny las sosnowy, bogaty w runo, zw艂aszcza bor贸wki i grzyby. Po ok. 1 km droga skr臋ca na pd. zach (dukt prowadzi dalej prosto). Osi膮gamy ni膮 szeroki trakt (13 km). Kieruj膮c si臋 znakami skr臋camy w prawo, by po ok. 300 m uda膰 si臋 zn贸w w lewo i zaraz w prawo. Las ko艅czy si臋. Dalej szlak prowadzi drog膮 poln膮 na zach., w pewnej odleg艂o艣ci od nasypu kolejowego. Wkr贸tce przekraczamy tory kolejowe (15 km) i za znakami kierujemy si臋 ponownie na zach. Mijamy st. PKP Pruszcz Bagienica. Skr臋camy na pn, w ul. Dworcow膮. Po ok. 500 m osi膮gamy (opodal ko艣cio艂a) ul. Ko艣cieln膮. Idziemy ni膮 w lewo i po ok. 200 m dochodzimy do ul. Tucholskiej w centrum wsi Pruszcz, przy kt贸rej pomi臋dzy przyst. PKS (w dwu kierunkach) szlak ko艅czy si臋 (16 km).

Trasy w okolicy

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak pieszy (znakowany). Miejscowo艣ci: Bydgoszcz, Go艣cieradz, Pruszcz, i Samoci膮偶ek. Regiony: Bydgoski (powiat), Bydgoszcz, i Krajna. Wojew贸dztwa: kujawsko-pomorskie.