Najstarszą i najbardziej tradycyjną odmianą kolarstwa jest kolarstwo szosowe. W ostatnich latach obserwujemy systematyczny wzrost jego popularności. Naturalną konsekwencją wzrostu zainteresowania jest rozwój technologiczny. Rośnie ilość i rodzaj osprzętu usprawniającego tę dyscyplinę sportu jako formy intensywnego wypoczynku. Radość z uprawiania kolarstwa w dużym stopniu zależy, od odpowiednio dobranego do warunków fizycznych kolarza – roweru szosowego.

Rower szosowy, jak dobrać podstawowe parametry techniczne?

Rower szosowy przeznaczony jest do jazdy po utwardzonej, w miarę możliwości gładkiej powierzchni. Wyróżniające go cechy charakterystyczne to koła w rozmiarze 28” wyposażone w cienkie i gładkie opony lub szytki nabite powietrzem oraz geometria ramy i charakterystyczna kierownica pozwalająca na przyjęcie aerodynamicznej pozycji. Dochodzi do tego niska waga roweru. Rower szosowy umożliwia, w odpowiednich warunkach, rozwijanie dużych prędkości. Parametry techniczne praktycznie wykluczają możliwości jazdy w terenie. Zasadniczym parametrem doboru roweru szosowego jest wielkość ramy. W prawidłowym doborze ramy, kół i innych podzespołów chętnie pomoże wyszkolony personel sklepu rowerowego – dokonując tzw. Bike Fittingu. Rama jest podstawowym elementem łączącym w całość poszczególne elementy maszyny jaką jest rower. Waga roweru zależy materiału z jakiego wykonana jest rama. Do produkcji ram rowerowych używa się stopów aluminium, magnezu, skandu, tytanu oraz kompozytów. Najlżejsze, ale i najdroższe są ramy z włókna węglowego, popularnie nazywane „ramy karbonowe”.

Zobacz rowery szosowe w Skleprowerowy.pl 

Sama rama nie pojedzie

Koła i ramę musi coś napędzać więc musimy dobrać mechanizm napędowy i pedały, czyli korbę. Standardowo korba przednia posiada 2 tarcze. Zwyczajowa konfiguracja zębów to 50 w przedniej zębatce i 34 zębów w tylnej zębatce. Pedały należy dobrać zgodnie z rodzajem butów, z jakich będziemy korzystać w czasie jazdy. Dobór układu napędowego, łańcucha, rodzaju i przełożeń przerzutek dobrze jest skonsultować ze specjalistą lub osobą doświadczoną w tym temacie. Jak już się rozpędzimy czasami trzeba się zatrzymać naszą maszynę. Największe kontrowersje wzbudza wybór rodzaju hamulca: tradycyjne szczękowe czy nowszej generacji tarczowe. Każdy rodzaj hamulców ma zwolenników i przeciwników. W obiegowej opinii funkcjonuje wiele mitów na temat skuteczności, trwałości, zapewnienia bezpieczeństwa itp. obu układów hamulcowych układów. Jedno jest pewne, że hamulce tarczowe są droższe od szczękowych. Na pełne wykorzystanie hamulców tarczowych w wyścigach szosowych Międzynarodowa Unia Kolarska zezwoliła 18 czerwca 2018 roku. Najlepiej wybrać zgodnie z radą wyspecjalizowanego sprzedawcy. Jeszcze tylko wybór kierownicy siodełka, obowiązkowego osprzętu i możemy wyjechać.

Mamy naszego połykacza szos i co dalej?

Dalej to musimy się godnie prezentować na naszej maszynie. Buty wiadomo muszą być spasowane z korbami. Ze strojem też nie powinno być problemu. Dobre centra rowerowe oferują pełny wybór sprzętu rowerowego i akcesoriów z nim powiązanych. Specjaliści doradzą w kompletacji sprzętu. Centra rowerowe, jak na przykład Skleprowerowy.pl, oferują też pełny certyfikowany serwis sprzętu rowerowego.

materiał zewnętrzny