Znak - Szlak pieszy niebieski

Sępólno Krajeńskie – Pruszcz (im. gen. J. Komierowskiego, szlak pieszy, niebieski)

Sępólno Krajeńskie – Sikorz – Komierowo – Wałdówko – Olszewka –Ciosek – Mała Klonia - Pruszcz

4.56 (89%) - 9 głosy

29 km

Pobierz ślad GPS: KML | GPX

Spis treści:   Mapa trasy | Opis  | Komentarze

Mapa

Opis

Szlak poświęcony postaci Jakuba Komierowskiego, właściciela Krajenki, który za własne pieniądze wystawił pułk piechoty i zginął w bitwie stoczonej z pruskimi wojskami pod wsią Ostrowite w styczniu 1807 r. Prowadzi  starymi lasami, doliną rzeki Sępolny, przez obszar dawnych dóbr rodu Komierowskich.

Tekst publikowany dzięki uprzejmości Starostwa Powiatowego w Tucholi

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU Komierowskiego

Szlak na Krajnie przebiegający wzdłuż rzeki Sępoleńki. Patronem trasy jest gen Jakub Komierowski (1766-1807) uczestnik kampanii pomorskiej przeciw Prusakom. Za własne pieniądze wystawił pułk piechoty. Zginął w potyczce z pruskimi dragonami w pobliżu Nowego nad Wisłą, gdzie został pochowany w farze. Przemierzając trasę można podziwiać walory przyrodniczo- krajobrazowe terenów leśnych i rolniczych oraz meandrującej w dolinie Sępoleńki. Na szlaku miejscowości z ciekawą architekturą: Pruszcz z stacją kolejową, Wałdówko z dworem i młynem oraz Komierowo z zespołem pałacowo-parkowym.

PRZEBIEG SZLAKU Komierowskiego

Szlak zaczyna się na przystanku autobusowym w Pruszczu, gdzie jest węzeł szlaków turystycznych. Razem z żółtym szlakiem im. Leona Wyczółkowskiego przez wieś dociera do dworca kolejowego (kiedyś duży węzeł kolejowy). Tu szlaki się rozdzielają, niebieski skręca w prawo i po przecięciu drogi krajowej nr 25 wzdłuż torów do Koronowa dochodzi do doliny Sępoleńki. Dalej szlak kieruje się na zachód wzdłuż rzeki w Obszarze Chronionego Krajobrazu Dolina Rzeki Sępoleńki. W pewnym momencie szlak odbija na północ w kierunku Bagiennicy, by po przejściu przez tory byłej linii do Więcborka obrać z powrotem zachodni kierunek wzdłuż torów. Po minięciu Małej Kloni szlak wraca bliżej rzeki, gdzie za przysiółkiem Ciosy po raz kolejny przecina tory kolejowe i wchodzi na teren Krajeńskiego Parku Krajobrazowego. Tu warto przejść się torami nieco na południe gdzie znajduje się wiadukt pokonujący Sępoleńkę, z którego roztacza się niesamowity widok na dolinę rzeki i okolicę. Idąc dalej docieramy do młyna w Olszewce, gdzie szlak znowu obiera kierunek północny, by dotrzeć do Wałdówka.

Tu wracamy na kierunek zachodni i przez pola docieramy do Komierowa – miejscowości o starej i bardzo bogatej historii. Tu na krótkim odcinku spotykamy szlak czerwony ”Rycerza Bossuty” z Kamienia Krajeńskiego i przez las wchodzimy do doliny Sępoleńki. W pobliżu Niechorza spotykamy znowu ten sam szlak czerwony oraz zielony „Męczeństwa Krajan” z miejscowości Jastrzębiec. Dalej kawałek razem z szlakiem czerwonym na północ, a po rozejściu na zachód, gdzie na krótkim odcinku dochodzi ten sam zielony szlak. W dalszej trasie na skraju lasów i przez tereny rolnicze szlak dociera do miejscowości Sikorz, gdzie dalej drogą asfaltową docieramy do Sępólna Krajeńskiego. Na przejeździe przez tory nieczynnej linii kolejowej z Nakła do Chojnic spotykamy znajome szlaki, zielony i czerwony, z którym najpierw wzdłuż torów i przy budynku dworca kolejowego szlaki dochodzą do dworca autobusowego, gdzie jest węzeł 5 szlaków turystycznych. Oprócz już wymienionych jest to czarny „Sępoleński” do Lutówka (nadleśnictwo) i żółty do Płocicza.

W. Bykowski, T. Frymark, Szlaki turystyczne w Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie ze szczególnym uwzględnieniem Powiatu Tucholskiego, Tuchola – Bydgoszcz 2013, ss. 44-45

Trasy w okolicy

Trasa Sępólno Krajeńskie – Pruszcz - najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Trasa Sępólno Krajeńskie – Pruszcz - ile km?

Długość trasy wynosi 29 km (szczegóły)

ile czasu potrzeba na pokonanie trasy Sępólno Krajeńskie – Pruszcz ?

Na pokonanie tej trasy o długości 29 km należy przeznaczyć do 6 godzin (szczegóły)

Gdzie znajduje się trasa Sępólno Krajeńskie – Pruszcz ?

Trasa Sępólno Krajeńskie – Pruszcz prowadzi przez województwo kujawsko-pomorskie (szczegóły)

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak pieszy (znakowany). Miejscowości: Pruszcz i Sępólno Krajeńskie. Regiony: Krajeński Park Krajobrazowy, Krajna, i Sępoleński (powiat). Województwa: kujawsko-pomorskie.