Wakacje, zawody, serwis – z czasem rozwoju rowerowej pasji pojawiają się różne preteksty i potrzeby, żeby swoje ulubione dwa kółka przewieźć samochodem. Widok rowerów szybujących gdzieś wysoko nad autostradą w dzisiejszych czasach już nikogo nie dziwi. Jednak wybór odpowiedniego rozwiązania oraz marki i modelu sprzętu może każdemu przysporzyć problemów. W poniższym tekście spróbujemy rozprawić się z najważniejszymi zaletami i wadami poszczególnych sposobów przewozu roweru samochodem oraz wskazać najważniejsze kryteria wyboru.
Na rynku mamy do wyboru 4 podstawowe sposoby transportu jednośladów. Najprościej zawsze skorzystać z bagażnika i kabiny samochodu. Nie wymaga to żadnego dodatkowego sprzętu. Większość rowerów po zdjęciu kół i ewentualnym zabezpieczeniu łańcucha i napędu zmieści się do prawie każdego samochodu (sprawdzone – nawet we Fiacie Seicento :). Rower w bagażniku jest zabezpieczony przed czynnikami zewnętrznymi i kradzieżą, zabiera jednak cenne miejsce. Jest to raczej opcja na samotne wyjazdy np. na zawody czy transport do serwisu.
Najbardziej popularnym rozwiązaniem są uchwyty mocowane na dachu. Pozwalają one na przewóz kilku rowerów i są stosunkowo tanie. Uchwyty po złożeniu można swobodnie przewozić przez cały sezon, a przy odrobinie wprawy montaż roweru na nich zajmuje parę minut. Jednak wymagają one posiadania belek dachowych, co przy niektórych samochodach pozbawionych relingów bywa kłopotem i dodatkowym kosztem. Do wad tego rozwiązania trzeba też zaliczyć większy hałas w kabinie podczas jazdy oraz zwiększone spalanie. Dla wielu osób dyskwalifikująca jest też konieczność podniesienia roweru na wysokość dachu, co bywa szczególnie uciążliwe przy popularnych obecnie SUV-ach. Podczas jazdy trzeba uwzględniać znacznie zwiększoną wysokość pojazdu, uważać na wysokość wjazdów na parkingi, drzew na bocznych i leśnych drogach.
Większości z tych wad pozbawione są platformy mocowane na hak holowniczy pojazdu. Przez wielu jest to uznawane za najlepsze z rozwiązań, jednak i tutaj pojawia się kilka problemów, które trzeba uwzględnić. Przede wszystkim do ceny samej platformy często trzeba doliczyć koszt montażu haka, a także formalności związane z jego przeglądem, rejestracją, załatwieniem dodatkowej tablicy rejestracyjnej. Po zakończonym użytkowaniu platformę trzeba zdjąć, co wymaga często pewnego wysiłku (przeciętna waga platformy to kilkanaście kilogramów).
Rozwiązaniem najbardziej kompromisowym są bagażniki mocowane na klapie bagażnika samochodu. Co prawda są one stosunkowo tanie i nie wymagają żadnych dodatkowych akcesoriów, jednak często ich odpowiednie dopasowanie bez uszkadzania lakieru, wygoda korzystania i nośność pozostawią wiele do życzenia. Dla wielu nie do zaakceptowania jest utrudniony dostęp do bagażnika, który wymaga zdjęcia roweru z uchwytu, a czasem jego kompletny demontaż.
Wybierając metodę i sprzęt do transportu jednośladów będziemy musieli wziąć pod uwagę kilka czynników, takich jak:
- Liczba, rodzaj i waga przewożonych rowerów
- Gabaryty i wyposażenie samochodu (wysokość, hak, relingi)
- Przewidywana częstotliwość korzystania
- Długość tras na jakich będziemy przewozić rower
- Suma pieniędzy, którą chcemy wydać
W poniższej tabeli znajduje się krótkie podsumowanie uwzględniające najważniejsze cechy:
Bagażnik | Uchwyt na dach | Platforma na hak | Uchwyt na klapę | |
WADY | – Zabiera miejsce w bagażniku
– Konieczność rozbierania roweru |
– Większa wysokość pojazdu, hałas i spalanie
– Konieczność podnoszenia rowerów |
– Konieczność posiadania haka
– Formalności – Ciężar i montaż platformy – Parkowanie – Koszt |
– Ograniczony dostęp do bagażnika
– Nośność – Dopasowanie i uszkodzenia lakieru |
ZALETY | – Brak dodatkowych kosztów
– Bezpieczny dla roweru |
– Cena
– Możliwość szybkiego montażu rowerów |
– Wygoda montażu rowerów
– Brak wpływu na spalanie i hałas |
– Cena i brak dodatkowych kosztów |
POLECANE ZASTOSOWANIE | – Sporadyczne wyjazdy na krótkich trasach (zawody, serwis) | – Częste wyjazdy na krótkich i średnich trasach | – Rzadkie, długie wyjazdy
– Wysokie pojazdy, osoby starsze, cięższe rowery |
– Krótkie sporadyczne wyjazdy |
Na rynku istnieje wiele firm oferujących mnóstwo różnych modeli w każdym z rozwiązań. Przed ostateczną decyzją dobrze jest się skonsultować ze sprzedawcą w swoim zaufanym sklepie rowerowym. Są to osoby mające stały bezpośredni kontakt z dynamicznie rozwijającą się branżą rowerową, znają nowości i doświadczenia innych użytkowników z poszczególnymi markami i modelami.