Odwołany lot to jedna z tych sytuacji, której podróżni nie znoszą najbardziej. Jeśli pasażer zostanie o niej poinformowany wcześniej, można oczywiście jakoś zaradzić problemowi komunikacyjnemu (choć z pewnością za nowy lot zapłacić więcej). Jeśli jednak dzieje się to na ostatnią chwilę, czasami misternie budowany plan znika w ciągu sekundy. W takiej sytuacji pasażerowi najczęściej przysługuje prawo do ubiegania się o rekompensatę za odwołany lot. Kiedy jeszcze, o tym poniżej?

  1. Walcz o swoje prawa
  2. Kiedy przysługuje ci odszkodowanie?

Walcz o swoje prawa

Linie lotnicze nie mają jakoś szczególnie mocno rozbudowanej polityki informacyjnej dotyczącej rekompensat za odwołane loty. Nic dziwnego, w perspektywie wielu nieprzewidzianych sytuacji, linie mogą narazić się na ogromne koszty związane z wypłatą rekompensat. Warto jednak, aby podróżny znał swoje prawa, ponieważ jak się okazuje, nie wszyscy pasażerowie są świadomi tego, kiedy i w jakiej sytuacji mają prawo do rekompensaty za odwołany lot.  Obecnie najważniejszą regulacją prawną w tym zakresie jest Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Można do niego sięgnąć samodzielnie, można także skorzystać z porad udzielanych przez specjalistów w dziedzinie odszkodowań lotniczych: https://givt.com/pl/odwolany-lot/.

Kiedy przysługuje ci odszkodowanie?

Prawo regulujące zasady przyznawania odszkodowań z tytułu odwołanego lotu jest bardzo rozbudowane. W wielu przypadkach wskazuje ono wyjątki od danej reguły, do danej sytuacji dopisuje konkretne wymagania w stosunku do linii lotniczej. W rozporządzeniach tych można się nieco pogubić, ale podstawowa zasada jest dość prosta. Odszkodowanie przysługuje pasażerowi, któremu odwołano lot do 13 dni przez planowanym terminem podróży, odpowiednio wcześnie go o tym fakcie nie poinformowano, a w przypadku odwołania na krócej niż 7 dni przed wylotem, linia nie zapewniła lotu alternatywnego. Jest to jednak jedynie ramowa sytuacja. Ważne jest kiedy, gdzie, w jakich warunkach miała się odbyć podróż. Jeśli pojawiły się rażąco złe warunki pogodowe, zagrożenie bezpieczeństwa, strajk na lotnisku, linia lotnicza zostaje zwolniona z odpowiedzialności, ponieważ na wszystkie te sytuacje nie ma ona właściwie żadnego wpływu. Ogólnie rzecz ujmując, rekompensata za odwołany lot przysługuje w sytuacji, gdy lot nie odbył się z winy przewoźnika, a ten nie udzielił pasażerowi właściwej informacji odpowiednio wcześniej lub nie zapewnił mu odpowiedniego lotu alternatywnego.

materiał zewnętrzny