Spis tre艣ci: 聽 opis 聽| mapa 聽| komentarze

Bydgoszcz 艁臋gnowo – Gniewkowo (“Puszcza艅ski”, pieszy, 偶贸艂ty)

Bydgoszcz 艁臋gnowo - Gniewkowo

3.25 (67%) - 4 g艂osy

40 km

Pobierz 艣lad GPS: KML | GPX

Znak - Szlak pieszy 偶贸艂ty

Mapa

Opis

Tekst publikowany dzi臋ki uprzejmo艣ci Wojciecha Jag艂y i Klubu Turyst贸w Pieszych “Pi臋taszki”

Bydgoszcz 艁臋gnowo p臋tla MZK – Zak艂ady Chemiczne – droga na Wzg贸rze Krzywoustego panorama na prze艂om Wis艂y pod Fordonem – ul. Pr膮doci艅ska – le艣nictwo 呕贸艂win 4 km – wzg贸rzami siedmiog贸r – obwodnica 5 km – przy g艂azie droga nad strumyk i do 偶r贸d艂a 艣w. Huberta – Wypaleniska 6,5 km – droga do Emilianowa w臋ze艂 szlak贸w (czarny Bydgoszcz – Solec Kujawski) – dawne le艣nictwo Trzcianka 8 km – morenowy teren puszczy – wzniesienie Szwedzka G贸ra 15 km – Chro艣na 16 km – Stara Wie艣 – D膮browa Ma艂a 21 km – Osiek Wielki PKS 26 km – Glinki 30 km – Glinno Wielkie 32 km – D膮bki 40 km – pomnik upamni臋tniaj膮cy 艣mier膰 3000 mieszka艅c贸w Inowroc艂awia i Gniewkowa 41 km – cmentarz – grodzisko wy偶ynne – park – Gniewkowo PKP 42 km.

Jest to najd艂u偶szy szlak w okolicy Bydgoszczy, prowadz膮cy w najciekawsze obszary Puszczy Bydgoskiej z najwy偶szym wzniesieniem Szwedzk膮 G贸r膮. Istnieje mo偶liwo艣膰 przebycia szlaku w dw贸ch odcinkach 艁臋gnowo – Osiek Wielki i Osiek Wielki – Gniewkowo.

Szlak rozpoczyna si臋 przy p臋tli tramwajowej 艁臋gnowo w Bydgoszczy. Pocz膮tkowo omija tereny Zak艂ad贸w Chemicznych. R贸wnolegle do szosy (ul.Nowotoru艅ska) prowadzi przez Siedmiog贸ry do Makowisk. Nast臋pnie skr臋ca na po艂udnie i przecina drog臋 krajow膮 nr 10 w kierunku Wypalenisk. Widok tej umieraj膮cej wsi jest przygn臋biaj膮cy. Ruiny opuszczonych gospodarstw w cieniu wysypiska 艣mieci. Wchodzimy w las. Idziemy le艣n膮 drog膮 na wsch贸d. Przed drog膮 do wsi Rudy napotykamy czarny szlak “Komputerk贸w “. Towarzyszy nam przez oko艂o 1km, po czym skr臋ca w prawo. Szlak puszcza艅ski prowadzi dalej na wsch贸d. Dochodzimy do du偶ej polany, na kt贸rej jeszcze niedawno sta艂a le艣nicz贸wka Trzcianka. Po przekazaniu 贸wczesnym w艂adzom znana by艂a pod nazw膮 U艂anka. Obecnie po budynku nie ma 艣ladu. Po odpoczynku ruszamy dalej. Szlak skr臋ca w prawo. Po doj艣ciu do szosy podchodzimy g艂臋bokim w膮wozem pod Szwedzk膮 G贸r臋. Nazwa pochodzi od wyst臋puj膮cego w tym miejscu posterunku wojsk szwedzkich w czasach tzw. “potopu”. Wychodzimy z lasu i wkraczamy do Chro艣ny. Asfaltow膮 drog膮 mijamy kolejne zabudowania. Na ko艅cu wsi, za sklepem napotykamy le艣ne skrzy偶owanie. Drog膮 w lewo wchodzimy w las. Przechodzimy przez dwa le艣ne skrzy偶owania, po czym skr臋camy w lewo. Z prawej polana ze starymi d臋bami. Dochodzimy do drogi, na kt贸rej skr臋camy w lewo. Szlak wychodzi z lasu i prowadzi w rozleg艂膮 dolin臋 Kana艂u Chro艣nia艅skiego. Mijamy dom i kapilczk臋 z 1946 roku. Potem jeszcze dwa gospodarstwa po lewej i wchodzimy w las. Natychmiast skr臋camy w prawo. Szlak wije si臋 pomi臋dzy 艣cian膮 lasu a le艣nymi szk贸艂kami. Po doj艣ciu do utwardzonej drogi skr臋camy w prawo, po czym na najbli偶szym rozwidleniu w lewo. Mijamy szpaler modrzewi. Le艣ny dukt stopniowo przeistacza si臋 we wiejsk膮 drog臋 i wchodzimy do Osieka Wielkiego. Po lewej stronie widzimy maszt telefonii kom贸rkowej, z prawej mijamy Szko艂臋 Podstawow膮. Na ko艅cu wsi, przed lasem droga skr臋ca w prawo. Dochodzimy do du偶ego, kolistego skrzy偶owania z przystankiem PKS. Szlak prowadzi prosto w las. Po jego przej艣ciu przekraczamy mostek przez rzek臋 Zielon膮 i wychodzimy na odkryty teren. Szlak prowadzi wiejsk膮 drog膮. Przecinamy skrzy偶owanie i na kr贸tko wchodzimy w las, za kt贸rym wychodzimy w pierwsze zabudowania Glinna Wielkiego. Po lewej stronie du偶y staw, kt贸ry powsta艂 po dawnym 偶wirowisku. Za ma艂ym laskiem napotykamy krzy偶. Tutaj skr臋camy w lewo. Po doj艣ciu do 艣ciany lasu skr臋camy w prawo a nast臋pnie w lewo w g艂膮b. Po ok. 700m szlak skr臋ca w prawo. Dochodzimy do le艣nej drogi, kt贸r膮 przecinamy i wchodzimy w przecink臋. Nast臋pnie przecinamy drog臋 i przechodzimy przez wzg贸rza G贸ry Toru艅skiej. Ponownie skrzy偶owanie. Tym razem szlak prowadzi na skos w prawo a po 500m w lewo. Wychodzimy na du偶膮 polan臋. Przez zagajnik idziemy du偶ym 艂ukiem w prawo i wchodzimy w m艂ody las. Po doj艣ciu do poprzecznej drogi napotykamy szlak Zielonej Strugi(czerwony). Skr臋camy w lewo i idziemy w kierunku wschodnim. Obydwa szlaki prowadz膮 jaki艣 czas razem. Po wyj艣ciu na du偶膮 polan臋 czerwony szlak odbija w lewo, a my przechodz膮cko艂o kilku zabudowa艅 ponownie wchodzimy w las. Po lewej stronie kolejne zabudowania, po czym na 艂uku drogi, szlak prowadzi prosto. W oddali, po lewej stronie wida膰 zabudowania le艣nictwa. W D膮blinie wychodzimy na bit膮 drog臋 w prawo, po czym ko艂o krzy偶a skr臋camy w lewo. Nast臋pnie docieramy do asfaltowej drogi Gniewkowo – K膮kol i skr臋camy w prawo. Po 200m docieramy do miejsca martyrologii mieszka艅c贸w powiatu inowroc艂awskiego z okresu II wojny 艣wiatowej. Do Gniewkowa docieramy asfaltow膮 szos膮 po ok. 2,5 km. Szlak ko艅czymy na stacji PKP w Gniewkowie.

Trasy w okolicy

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak pieszy (znakowany). Miejscowo艣ci: Bydgoszcz i Gniewkowo. Regiony: Bydgoski (powiat), Inowroc艂awski (powiat) i Puszcza Bydgoska. Wojew贸dztwa: kujawsko-pomorskie.