Spis tre艣ci: 聽 opis 聽| mapa 聽| komentarze

Leosia – B艂臋dno (im. Hoffmanna, szlak pieszy, 偶贸艂ty)

Leosia - 呕ur - le艣na kry偶贸wka k. Grzybka - Tle艅 - Stara Rzeka- B艂臋dno

Mapa

Opis

Tekst publikowany dzi臋ki uprzejmo艣ci聽Bractwa Czarnej Wody聽i聽GOK w Osiu

Szlak 鈥濧lfonsa Hoffmanna鈥 ( KP鈥4055鈥搚), o d艂ugo艣ci 42,7 km – znaki 偶贸艂te, miejscami trudny technicznie. Trasa: wzd艂u偶 Wdy: B艂臋dno 鈥 Stara Rzeka 鈥 Tle艅 – Grzybek 鈥 呕ur 鈥 Gr贸dek 鈥 Leosia.

呕贸艂ty szlak turystyczny im. Alfonsa Hoffmanna wiedzie z B艂臋dna do Leosi. Inicjatorami jego wytyczenia byli cz艂onkowie Ko艂a Terenowego nr 1 w Osiu Towarzystwa Mi艂o艣nik贸w Bor贸w Tucholskich. Szlak prowadzi lasami wzd艂u偶 Wdy oraz brzeg贸w Zalew贸w: 呕urskiego i Gr贸deckiego. Na trasie widoki doliny Wdy, pomniki przyrody, elektrownie wodne: 呕ur i Gr贸dek. Budowniczym i dyrektorem tych elektrowni by艂 prof. Alfons Hoffmann.

• B艂臋dno 鈥 Stara Rzeka. Pocz膮tek szlaku w B艂臋dnie na szosie: 艢liwice 鈥 Sk贸rcz (skrzy偶owanie ze szlakiem niebieskim Partyzant贸w AK oraz czerwonym Szlakiem Jezior Kociewskich). W pobli偶u, na prawym brzegu Wdy, znajduje si臋 pole biwakowe. Szlak prowadzi szos膮, w kierunku 艁ub贸w i Sk贸rcza, kilkadziesi膮t metr贸w od skraju doliny Wdy. W niekt贸rych miejscach po wej艣ciu w las ods艂aniaj膮 si臋 艂adne widoki na p艂yn膮c膮 ni偶ej rzek臋. Na skrzy偶owaniu asfaltowych dr贸g szlak skr臋ca w prawo w kierunku Osia. Wkr贸tce zmiana nawierzchni na brukow膮 (2,8 km 鈥撀tu granica wojew贸dztw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego). Po kr贸tkim odcinku szlak skr臋ca ponownie w prawo w le艣n膮 drog臋. Dalej prowadzi sosnowym lasem, miejscami w bezpo艣rednim s膮siedztwie Wdy, z pi臋knymi widokami na jej zakola. Na skrzy偶owaniu kilku dr贸g le艣nych (7,8 km)聽w prawo w d贸艂, po nasypie, odchodzi droga do tzw. 鈥瀂walonego Mostu鈥. Szlak prowadzi le艣n膮 drog膮, w wielu miejscach piaszczyst膮, do drogi asfaltowej w Starej Rzece.

• Stara Rzeka 鈥 Tle艅.聽Szlak skr臋ca w lewo na szos臋. Z prawej strony most na rzece i w臋ze艂 szlak贸w turystycznych. Po obu stronach Wdy zabudowania wsi Stara Rzeka. Z szosy szlak wiedzie w prawo na drog臋 prowadz膮c膮 mi臋dzy lasem a wsi膮. Nieco dalej mija 艂owiska pstr膮ga, stary cmentarz ewangelicki, siedliska i 艂膮k膮 wiedzie do rzeki Wdy.聽Uwaga!聽Brak przej艣cia na drug膮 stron臋 rzeki 鈥 k艂adka zniszczona. Na ca艂ej trasie zniszczenia po przej艣ciu tr膮by powietrznej. Aby kontynuowa膰 w臋dr贸wk臋 szlakiem, nale偶y wr贸ci膰 do w臋z艂a szlak贸w na mo艣cie w Starej Rzece i dalej przej艣膰 szlakiem niebieskim do miejsca spotkania z naszym, 偶贸艂tym szlakiem. Obydwa wsp贸lnie wyznaczaj膮 tras臋 przez kilka najbli偶szych kilometr贸w.聽Odcinek bardzo trudny聽鈥 prowadzi na przemian drog膮 i 艣cie偶k膮, niekiedy bardzo w膮sk膮 i zaro艣ni臋t膮. Niebawem odchodzi w g贸r臋 na kraw臋d藕 doliny i opuszcza Star膮 Rzek臋. Wkracza na dziki odcinek, prowadz膮cy 艣cie偶k膮 po艣r贸d li艣ciastego lasu.Tu r贸wnie偶 wiatro艂omy po tornadzie. Dalsza cz臋艣膰 艣cie偶ki zaro艣ni臋ta, czasem podmok艂a, sporo przy niej pokrzyw. Schodzi w d贸艂 doliny, gdzie napotyka na liczne 藕r贸dliska, powalone drzewa i dociera do starego pomostu nad Zalewem 呕urskim. Tu w prawo odchodzi niebieski szlak w kierunku le艣nicz贸wki Czarna Woda 鈥 dawniej bazy harcerskiej Hufca Bydgoszcz. Na przeciwnym brzegu osada Piek艂o (te偶 Ma艂y Tle艅). Szlak po zboczu wznosi si臋, biegnie lasem i wkr贸tce 艂膮czy si臋 z czarnym i prowadzi do Tlenia聽(17,6 km).

• Tle艅 鈥 Grzybek.聽Dalej wiedzie przez mosty na Prusinie i Wdzie. Po prawej stronie skwer z kamieniem i tablic膮 upami臋tniaj膮c膮 posta膰 prof. Alfonsa Hoffmanna oraz 4-metrowe drewniane rze藕by. Mo偶emy tu ujrze膰 posta膰 grzybiarza, le艣nika i w臋dkarza oraz sylwetk臋 ryby zwanej kleniem (jak g艂osi legenda 鈥 od nazwy tej ryby pochodzi nazwa wsi Tle艅). Przy tablicy szlak贸w turystycznych ko艂o restauracji 鈥濻amotnia nad Wd膮鈥 (17,8 km)聽szlak 偶贸艂ty wraz z czerwonym wiod膮 w g贸r臋 po lewej stronie szosy.

UWAGA!

Za mostem, po prawej stronie drogi a lewej zalewu, zaczyna si臋 艣cie偶ka prowadz膮ca nad brzegiem do zapory w 呕urze (obecnie brak bezpo艣redniego wej艣cia na t臋 艣cie偶k臋). Jest to pozosta艂o艣膰 dawnej 鈥濸romenady Hoffmanna鈥, oznakowanej kiedy艣 malowanymi na bia艂o kamieniami. Id膮c t膮 艣cie偶k膮, dotrzemy do 偶贸艂tego szlaku przed mostem kolejowym. Znaczna cz臋艣膰 szlaku nad zalewem prowadzi w艂a艣nie t膮 przedwojenn膮 tras膮.

Szlak czerwony odchodzi w lewo, 偶贸艂ty dociera do zbiorowej mogi艂y przy szosie Tle艅 鈥 Osie i parkingu le艣nego (18,7 km).聽Przechodzi przez szos臋, wchodzi w las i wiedzie do 艣r贸dle艣nej 艂膮ki, zwanej 鈥炁歭edziowe鈥. Dalej kluczy w膮sk膮, kr臋t膮, s艂abo widoczn膮 艣cie偶k膮. i dociera do Zalewu 呕urskiego. Jego brzegiem prowadzi do mostu kolejowego w Tleniu (19,9 km).聽Przed torami po lewej pomnikowy, cz臋艣ciowo pokryty porostami, g艂az narzutowy. Szlak prowadzi pod mostem i dalej biegnie wzd艂u偶 zalewu, pocz膮tkowo brzegiem, p贸藕niej wzd艂u偶 kraw臋dzi doliny. Na wzniesieniu skr臋ca w prawo i dociera do placu Zag贸rskiego (20,9 km). Na skarpie w pobli偶u cztery pomnikowe d臋by. Po zej艣ciu nad wod臋 wspania艂y widok na Zalew 呕urski. Od placu szlak wiedzie do zatoki zwanej Ch艂opem (21,3 km). Tu skr臋ca w lewo i prowadzi wzd艂u偶 zatoki. Schodzi w d贸艂 do mostku przeprowadzaj膮cego na drug膮 stron臋 Ch艂opa. Z lewej bagna i 艂膮ki. Szlak okr膮偶a rozlewisko, wkracza do li艣ciastego lasu i dociera do utwardzonej drogi prowadz膮cej ze Starni na Zatoki (22,8 km). Drog膮 kieruje si臋 w prawo w stron臋 Zatok i wkr贸tce odbija w lewo. Biegnie wzd艂u偶 zatoki Dy偶urznia聽(23,2 km)聽a偶 do drogi asfaltowej: Osie 鈥 Grzybek (w prawo do Grzybka, w lewo do Osia), kt贸r膮 聽przekracza聽(24,7 km).

Droga: Starnie 鈥 Zatoki prowadzi do punktu widokowego nad Zalewem 呕urskim. 艢cie偶ka odchodz膮ca w lewo przed punktem widokowym idzie przez las do kra艅ca p贸艂wyspu, sk膮d rozci膮ga si臋 widok na Zalew i most drogowy na trasie: Osie 鈥 Grzybek.

• Grzybek 鈥 Elektrownia 呕ur.聽呕贸艂ty szlak wiedzie drog膮 mi臋dzy dzia艂ami le艣nymi w pobli偶u Wdy, dociera do pla偶y zwanej Paradis聽(25,7 km). Dalej biegnie 艣cie偶k膮 brzegiem jeziora zaporowego (Zalewu 呕urskiego). Omija niewielkie zatoczki, cieki wodne i dociera do skraju lasu聽(27,8 km).聽Wzd艂u偶 tego lasu prowadzi do asfaltowej drogi. Skr臋ca w prawo i wkracza do Wa艂kowisk. Ponownie skr臋ca w prawo i drog膮 prowadzi do jazu na kanale Elektrowni 呕ur聽(29,4 km).

UWAGA!

Za jazem na wprost zapora na Wdzie, stare koryto Wdy, pla偶a, k膮pielisko i pole biwakowe. Za zapor膮 figura Matki Boskiej- 鈥濭wiazda Morza鈥.

Z jazu szlak wiedzie wzd艂u偶 kana艂u po betonowych p艂ytach w kierunku elektrowni. Dociera do mostu, z kt贸rego rozci膮ga si臋 widok na kana艂, jak i zamek wodny elektrowni. Za mostem w prawo a偶 do budynk贸w Elektrowni Wodnej w 呕urze聽(30,3 km).

Mo偶liwo艣膰 zwiedzania elektrowni po uzyskaniu pozwolenia Zarz膮du Sp贸艂ki Elektrownie Wodne w Samoci膮偶ku.

• Elektrownia 呕ur 鈥 Gr贸dek.聽Szlak dociera do skrzy偶owania z szos膮, skr臋ca w prawo w kierunku Drzycimia, przekracza most na Wdzie mi臋dzy Zalewem 呕urskim a zaczynaj膮cym si臋 niewiele poni偶ej Zalewem Gr贸deckim. Dalej alej膮 przydro偶n膮 (pomnikowe d臋by, lipy drobnolistne, klony jawory) do osady le艣nej Sp艂awie聽(32,0 km). Tu szlak 偶贸艂ty skr臋ca w lewo w tzw. 鈥瀋zarn膮鈥 drog臋 (w prawo odchodzi asfaltowa droga do Grzybka).

2.聽聽聽聽 Szlak wkracza do sosnowego lasu i niebawem skr臋ca w lewo w stron臋 Wdy (droga po偶arowa Nr 1 鈥撀33,2 km). Trasa s艂abo oznakowana, liczne utrudnienia, zaro艣ni臋te 艣cie偶ki. Jedynie tury艣ci zdecydowani na pokonywanie bezdro偶y i umiej膮cy orientowa膰 si臋 w terenie mog膮 dalej porusza膰 si臋 szlakiem. Mo偶na te偶 w臋drowa膰 utwardzon膮 drog膮 a偶 do ponownego spotkania szlaku blisko zapory w Gr贸dku. Szlak wkracza przez bram臋 na teren zapory (37,9 km). Z prawej 鈥 stare koryto Wdy, z lewej 鈥 Zalew Gr贸decki.

3. 聽 聽Za zapor膮, lekko w lewo zjazd na drog臋 z p艂yt betonowych. Tu miejsce po艣wi臋cone pami臋ci Karola Wojty艂y a w wodzie odrestaurowana figura Matki Boskiej. Dalej drog膮 betonow膮, wzd艂u偶 kana艂u Wdy. Po ok. 800 m szlak schodzi z drogi, skr臋ca w prawo i le艣n膮 drog膮 prowadzi do zabudowa艅 miejscowo艣ci Gr贸dek.Szlak wkracza na drog臋 asfaltow膮, z prawej Gimnazjum im. Alfonsa Hoffmanna w Gr贸dku. Przy szkole 偶贸艂ty szlak skr臋ca w lewo i dochodzi do szosy: Kr膮plewice 鈥 Gr贸dek 鈥 Drzycim (po prawej stronie ko艣ci贸艂 parafialny).

• Gr贸dek 鈥 Leosia.聽Szlak przecina drog臋 asfaltow膮, skr臋ca lekko w lewo w drog臋 osiedlow膮 鈥 ul. Kwiatow膮. Dociera do cmentarza聽(40,2 km), skr臋ca 艣cie偶k膮 w prawo w kierunku starego koryta Wdy. Miejscami znaki zniszczone, niewidoczne. Przechodzi na drug膮 stron臋 koryta. Dalej szlak biegnie le艣nymi 艣cie偶kami do k艂adki na wartkiej w tym miejscu Wdzie.聽Uwaga na strome zbocza.聽Z k艂adki widok na pozosta艂o艣ci po zniszczonym mo艣cie kolejowym, w dali 鈥 na wysoki most kolejowy na trasie Laskowice Pomorskie 鈥 Wierzchucin. Za Wd膮 偶贸艂ty szlak spotyka si臋 z niebieskim im. ks. dr. W艂adys艂awa 艁臋gi, archeologa i etnografa pomorskiego.

Od k艂adki 偶贸艂ty szlak prowadzi razem z niebieskim pod g贸r臋 wzd艂u偶 dawnego nasypu kolejowego, nast臋pnie wchodzi na drog臋 wiod膮c膮 wzd艂u偶 tor贸w do dawnej stacji kolejowej Leosia. Stacja Leosia 鈥 koniec szlaku 偶贸艂tego聽(42,7 km). W pobli偶u stacji (ok. 1,5 km) pomnik przyrody nieo偶ywionej Diabelski Kamie艅.

Tekst pochodzi z przewodnika “GMINA OSIE – PRZEWODNIK TURYSTYCZNY” wydanego przez Gminny O艣rodek Kultury w Osiu we wsp贸艂pracy z Bractwem Czarnej Wody.

Tekst udost臋pniony聽przez W艂odzimierza Bykowskiego – malarza, fotografa, autora聽przewodnik贸w po regionie.

Interesuj膮cy, fragmentami wr臋cz zachwycaj膮cy szlak, kt贸rego przebieg prowadzi wzd艂u偶 p艂yn膮cej meandrami dolnej Wdy. Najlepiej trasa prezentuje si臋 w okolicach Tlenia; mamy tu malownicze, li艣ciaste lasy porastaj膮ce brzeg rzeki, przyroda jest dzika, spontanicznie manifestuj膮ca sw膮 si艂臋 i 偶ywotno艣膰. Technicznie szlak nale偶y do trudnych, pozwala sprawdzi膰 umiej臋tno艣ci jazdy terenowym rowerem. Liczne niespodzianki na drodze, nieprzebrane chaszcze, w膮skie 艣cie偶ki i przeprawy przez rzek臋, to atrakcje dla prawdziwych mi艂o艣nik贸w prze艂ajowej jazdy rowerem.

ODCINEK: przystanek PKP Leosia 鈥 skrzy偶owanie z szlakiem im. Zyglera-Zag艂oby ko艂o Grzybka (18,3 km)

Od przystanku kolejowego w Leosi kierujemy si臋 na zach贸d, tras膮 pokrywaj膮c膮 si臋 z przebiegiem niebieskiego szlaku W艂adys艂awa 艁臋gi. Z g艂贸wnej drogi zbaczamy na 艣cie偶k臋 z prawej strony i docieramy do k艂adki przez Wd臋; w tym miejscu, niebieski szlak odchodzi w lewo. Na drugim brzegu kierujemy si臋 na wprost; jedziemy r贸偶nymi dr贸偶kami, by w ko艅cu skr臋ci膰 w prawo zje偶d偶aj膮c w stron臋 rzeki. Le偶膮c膮 na kamieniach k艂adk膮 przedostajemy si臋 na przeciwleg艂y brzeg. W okresach podniesionego stanu wody na Wdzie przej艣cie mo偶e okaza膰 si臋 niemo偶liwe; w贸wczas musimy zaradzi膰 sytuacji, docieraj膮c do Gr贸dka le艣nymi drogami. Na drugim brzegu gruntow膮 drog膮 docieramy do wiejskiego ko艣cio艂a, jedziemy asfaltem, skr臋camy w prawo w las. Betonow膮 艣cie偶k膮 pod膮偶amy przy kanale do zapory na rzece; przeje偶d偶amy przy zasuwach i skr臋camy w lewo. Poln膮 drog膮 jedziemy do skraju boru, gdzie zakr臋camy w prawo, a po chwili w drug膮 stron臋 na zaro艣ni臋t膮 chaszczami drog臋. Jedziemy przy s艂upach sieci elektrycznej. Niespodziewanie szlak odbija w prawo, w straszliwe chaszcze, kt贸re 鈥 je艣li nie jeste艣my zdecydowanymi na wszystko odkrywcami 鈥 lepiej omin膮膰 jad膮c dalej na wprost. I tak dotrzemy do drogi, kt贸r膮 prowadzi nasz szlak. Kilkaset metr贸w przedzieramy si臋 przez parz膮ce krzaki do rzeki, skr臋camy w lewo na nieco mniej zaro艣ni臋t膮 艣cie偶k臋. Klucz膮c po r贸偶nych dr贸偶kach, prawie b艂膮dzimy; w dole z prawej strony widzimy zakola Wdy. Wreszcie docieramy, cali pok艂贸ci i wyczerpani, do utwardzonej le艣nej drogi 鈥 skr臋camy w prawo. Opisany wy偶ej fragment szlaku najlepiej jest przejecha膰 zim膮 i wczesn膮 wiosn膮 kiedy nie ma bylin, a przez pozbawione li艣ci krzaki wida膰 drog臋. Po przejechaniu oko艂o jednego kilometra doje偶d偶amy do zabudowa艅 w Sp艂awie. Asfaltow膮 szos膮 szybko doje偶d偶amy do wioski 呕ur. Na skrzy偶owaniu szos skr臋camy w lewo, docieramy do elektrowni wodnej. Przeje偶d偶amy przez pierwszy most na kanale i jedziemy wzd艂u偶 niego do kolejnego mostku. Poln膮 drog膮 docieramy do w膮skiej wyasfaltowanej drogi 鈥 w lewo. Chwil臋 jedziemy skrajem lasu, a nast臋pnie le艣n膮 艣cie偶k膮 przy Jeziorze 呕urskim, przecinamy dwa strumyki. Wreszcie doje偶d偶amy do ma艂ej, dzikiej pla偶y, gdzie mo偶emy odpocz膮膰 na drewnianej le艣nej 艂awce. Kierujemy si臋 w lewo, skr臋camy w przeciwn膮 stron臋 na le艣n膮 drog臋, kt贸r膮 przecinamy czerwony szlak Zyglera-Zag艂oby i asfaltow膮 drog臋 鈥 jeste艣my opodal Grzybka.

ODCINEK: skrzy偶owanie z szlakiem im. Zyglera-Zag艂oby ko艂o Grzybka 鈥 Tle艅 (6,9 km)

Od skrzy偶owania naszego 偶贸艂tego szlaku z czerwonym szlakiem oddalamy si臋 bardzo przyjemn膮 i 艂atw膮 drog膮 przy jeziorze, zje偶d偶amy w krzaki i wykonujemy podjazd po w膮skiej 艣cie偶ce. Pod膮偶amy obok le艣nych ogrodze艅, zakr臋camy w prawo na utwardzon膮 drog臋, kt贸r膮 鈥 prawie natychmiast 鈥 pozostawiamy, bo dwukrotnie skierowujemy si臋 w lewo. Teraz przeje偶d偶amy przez drewniany, przydaszony mostek, a za nim skr臋camy w lewo na podjazd. Chwil臋 kluczymy, ponownie docieramy do 艣cie偶ki przy brzegu jeziora. Przecinamy tory kolejowe przy mo艣cie nad Jeziorem 呕urskim; od tej chwili pod膮偶amy 鈥 tak jak wskazuj膮 znaki 鈥 do szosy, gdzie przeje偶d偶amy obok pomnika upami臋tniaj膮cego pomordowanie przez hitlerowc贸w 鈥 w lutym 1945 r. 鈥 chorych i os艂abionych wi臋藕ni贸w obozu koncentracyjnego. Wje偶d偶amy w las i skr臋camy w stron臋 Tlenia. Jedziemy r贸wnolegle do szosy, z prawej strony dochodzi spotkany na pocz膮tku odcinka czerwony szlak Zyglera-Zag艂oby. Pokonujemy atrakcyjny szybki zjazd i wypadamy na szos臋 w Tleniu. Przeje偶d偶amy na drugi brzeg jeziora spotykaj膮c na skrzy偶owaniu oznaczenia innych szlak贸w turystycznych.

ODCINEK: Tle艅 鈥 Stara Rzeka (7,5 km)

Od krzy偶贸wki dr贸g w Tleniu jedziemy drog膮 do 艁膮偶ka, przecinamy rzek臋 Prusin臋. Z asfaltu zje偶d偶amy na gruntow膮 drog臋 przy zabudowaniach. Robimy podjazd, a nast臋pnie na skraju lasu skr臋camy w prawo. Po pewnym czasie kierujemy si臋 na p贸艂noc; wje偶d偶aj膮c na le艣n膮 dr贸偶k臋 prowadz膮c膮 opodal Wdy. Robimy zjazd, mijamy poprzewracane k艂ody. Przy pomo艣cie, od zachodu dochodzi niebieski szlak Harcerzy 艢wiatowida. Teraz oba szlaki, przyrzeczn膮 dolin膮, prowadz膮 razem; w膮skimi dr贸偶kami i 艣cie偶kami, kt贸re pokrywa warstwa butwiej膮cych, opad艂ych li艣ci jedziemy na p贸艂noc. Oba szlaki robi膮 na tym odcinku kapitalne wra偶enie; z boku, spokojnie i majestatycznie p艂ynie Wda; li艣ciaste drzewa, niczym witra偶e gotyckich 艣wi膮ty艅, filtruj膮 promienie s艂o艅ca. Technicznie miejscami trasa trudna 鈥 szlak przecinaj膮 powalone drzewa, droga pe艂na jest niespodzianek, a w okresie wzmo偶onej wegetacji ro艣lin czekaj膮 na nas parz膮ce byliny. Teren jest urozmaicony, robimy liczne podjazdy i zjazdy. Tu偶 przed Star膮 Rzek膮 pokonujemy piaszczyste fragmenty w sosnowym lesie. Na drzewie spotykamy strza艂k臋 skierowuj膮c膮 nas ku Wdzie; pozostawiamy niebieski szlak i jedziemy w stron臋 zabudowa艅, za kt贸rymi skr臋camy w stron臋 k艂adki (UWAGA: obecnie, ze wzgl臋du na brak k艂adki nale偶y kontynuowa膰 w臋dr贸wk臋 ze szlakiem niebieskim do Starej Rzeki, red.). Na drugim brzegu czeka nas d艂ugi i stromy podjazd, w trakcie kt贸rego zmieniamy drog臋. R贸偶nymi, cz臋sto pokrytymi warstw膮 piachu, drogami jedziemy skrajem lasu i 艂膮k w Starej Rzece. W ko艅cu docieramy do szosy, kt贸r膮 szlak przecina zygzakiem; spotykamy dwa inne szlaki 鈥 czerwony Stu z Nieba i czarny do Osia.

ODCINEK: Stara Rzeka 鈥 B艂臋dno (9,6 km)

Od skrzy偶owania z innymi szlakami turystycznymi w Starej Rzece skr臋camy z asfaltu w prawo na le艣n膮 drog臋 i sosnowym, czasami m艂odszym, borem docieramy do zakola Wdy. Nieznacznie klucz膮c poruszamy si臋 wzd艂u偶 brzegu w pofa艂dowanym terenie. Na chwil臋 oddalamy si臋 w las, docieramy do kolejnego zakr臋tu kaszubsko-kociewskiej rzeki. Okolica jest 艂adna, spokojna; mi臋dzy drzewami prze艣wituje odbijaj膮ca niebo tafla wody. Szlak czasami skr臋ca koryguj膮c sw贸j bieg. Przy kolejnym zakolu widzimy w oddali jak skomplikowane meandry wyrze藕bi艂a w tutejszym terenie rzeka. Zarastaj膮c膮 bylinami, przysypan膮 igliwiem drog膮 oddalamy si臋 od Wdy. Kieruj膮c si臋 ca艂y czas na wprost doje偶d偶amy do brukowanej drogi i skr臋camy w ni膮 w lewo. Mijamy drewniane schronienia przed deszczem, zmieniamy nawierzchni臋 na asfaltow膮 i docieramy do skrzy偶owania z drog膮 do 艢liwic. Kierujemy si臋 na zach贸d i razem ze spotkanym niebieskim szlakiem Partyzant贸w AK docieramy do mostu nad Wd膮 w B艂臋dnie , przy kt贸rym dochodzi czerwony szlak Jezior Kociewskich. Na le艣nym parkingu, na drugim brzegu rzeki, szlak im. Alfonsa Hoffmanna ko艅czy bieg.

Opis z przewodnika: W艂odzimierz Bykowski 鈥濨ory Tucholskie nie tylko ekstremalnie鈥, 2006

Trasy w okolicy

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak pieszy (znakowany). Miejscowo艣ci: B艂臋dno, Leosia i Tle艅. Regiony: Bory Tucholskie, 艢wiecki (powiat) i Wdecki Park Krajobrazowy. Wojew贸dztwa: kujawsko-pomorskie.