Znak - Szlak pieszy czarny

Kod szlaku: KP-4009-s

Osie – Tleń (Ścieżynka Zagłoby, szlak pieszy, czarny)

Osie (PKP) - Radańska - Stara Rzeka - Jez. Piaseczno - skrzyżowanie z niebieskim Szlakiem Harcerzy Światowida - Tleń

0.00 (0%) - 0 głosy

19.2 km

Pobierz ślad GPS: KML | GPX

Spis treści:   Mapa trasy | Opis  | Komentarze

Mapa

Opis

Szlak poświęcony pamięci Zdzisława Zagłoby-Zyglera, wybitnego działacza turystycznego i popularyzatora krajoznawstwa. Prowadzi przez kompleks Borów Tucholskich na północ od Tlenia. Trasa wraz z czerwonym szlakiem Wierzchy-Tleń, stanowi dobre połączenie między Tleniem a Osie.

Szlak prowadzi w okolicy jeziora Piaseczno, gdzie utworzono rezerwat. Zalicza się ono do ścisłej czołówki najczystszych jezior w województwie kujawsko – pomorskim. Od jeziora Piaseczno do miejscowości Stara Rzeka prowadzi najatrakcyjniejszy fragment trasy.

Tekst publikowany dzięki uprzejmości Bractwa Czarnej Wody i GOK w Osiu

Szlak „Ścieżynka Zagłoby” (KP-4009-s), o długości 19,5 km – pieszy, znaki czarne, łatwy technicznie. Trasa:Tleń – jezioro Piaseczno – Stara Rzeka – Radańska – Osie.

Poświęconyjest pamięci Zdzisława Zagłoby-Zyglera (1908-1971), działacza harcerskiego i turystycznego, wieloletniego prezesa Klubu Turystów Pieszych „Piętaszki” w Bydgoszczy.

Czarny szlak prowadzi leśnymi drogami o rekreacyjnym charakterze na północ i północny wschód od Tlenia. Najbardziej atrakcyjny odcinek tego szlaku wiedzie od jeziora Piaseczno, przy którym utworzono rezerwat przyrody, aż do Starej Rzeki, malowniczej miejscowości w dolinie Wdy.

• Stanica wodna w Tleniu – jezioro Piaseczno. Początek szlaku przy stanicy wodnej w Tleniu (0 km). Dalej do przejazdu kolejowego przy stacji PKP w Tleniu (1,4 km)a następnie prosto do mostu na Prusinie (1,6 km), gdzie łączy się z żółtym szlakiem A. Hoffmanna. Wkrótce za mostem wchodzi na drogą gruntową prowadzącą w stronę lasu. Oznakowanie szlaku mało widoczne. Szlak dociera do ściany lasu (tu żółty skręca w prawo) i dalej leśną drogą wiedzie do skrzyżowania szlaków czarnego i niebieskiego w okolicy leśniczówki Czarna Woda (3,1 km). Dalej prosto leśnymi duktami w stronę Piaseczna. Po drodze zniszczony przez trąbę powietrzną drzewostan i tu brak oznakowań. Szlak wkracza na teren rezerwatu Jezioro Piaseczno (7 km).

UWAGA!

Rezerwat o powierzchni 158,2 ha utworzono w 2001 r. ze względu na cenny naukowo i krajobrazowo ekosystem jeziora. Piaseczno jest jeziorem bezodpływowym, zasilanym przez wody podziemne i opady atmosferyczne. Woda jeziora zaliczana jest do I klasy czystości. Wokół jeziora biegnie szeroka ścieżka, z której można obejrzeć jezioro w całej okazałości.

• J. Piaseczno – Stara Rzeka. Po dotarciu do jeziora szlak skręca w prawo, biegnie wzdłuż brzegu i wkrótce opuszcza teren rezerwatu, przecina leśną drogę i łączy się ze szlakiem czerwonym „Stu z nieba” (8 km). Oba szlaki prowadzą do torfowiska źródliskowego „Czyściewnica”. Jest ono unikalnym i najrzadziej spotykanym rodzajem torfowisk. Dalej szlaki biegną razem i wkrótce się rozchodzą. Czerwony odbija w lewo (9,8 km), a czarny kieruje się w stronę doliny rzeki Wdy. Tu zbiega się ze szlakiem niebieskim (10,2 km).Szlaki prowadzą wzdłuż doliny meandrującej Wdy, terenu dotkniętego tornadem, do węzła szlaków przy moście w Starej Rzece (11,5 km).
  • Stara Rzeka – Osie. Od mostu szlak czarny kieruje się w stronę Osia. Za lasem dociera do zabudowań wsi Radańska i potem utwardzoną bitumiczną drogą do Osia. Szlak kończy się na rynku w centrum Osia (19,5 km).

UWAGA!

Ostatni odcinek szlaku warto przejść inną drogą. Po zejściu z asfaltu w Starej Rzece, za łukiem drogi można skręcić w prawo w las w drogę oznaczoną zieloną tablicą „Droga udostępniona dla ruchu kołowego” – droga pożarowa nr 25. Biegnie ona w kierunku Radańskiej, mija z lewej tzw. Księże Łąki, potem kolejno leśniczówki: Stara Rzeka i Nowa Rzeka. Stąd widać już zabudowania wsi Radańska. Dalej droga żwirowa prowadzi do Osia i łączy się przy przystanku PKS z drogą asfaltową, która wiedzie do centrum miejscowości.

Tekst pochodzi z przewodnika “GMINA OSIE – PRZEWODNIK TURYSTYCZNY” wydanego przez Gminny Ośrodek Kultury w Osiu we współpracy z Bractwem Czarnej Wody.

Trasy w okolicy

Trasa Osie – Tleń - najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Trasa Osie – Tleń - ile km?

Długość trasy wynosi 19.2 km (szczegóły)

ile czasu potrzeba na pokonanie trasy Osie – Tleń ?

Na pokonanie tej trasy o długości 19.2 km należy przeznaczyć do 4 godzin (szczegóły)

Gdzie znajduje się trasa Osie – Tleń ?

Trasa Osie – Tleń prowadzi przez województwo kujawsko-pomorskie (szczegóły)

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak pieszy (znakowany). Miejscowości: Osie i Tleń. Regiony: Bory Tucholskie, Świecki (powiat), i Wdecki Park Krajobrazowy. Województwa: kujawsko-pomorskie.