Spis tre艣ci: 聽opis 聽| mapa 聽| komentarze

呕nin – Recz (“Piastowski”, szlak pieszy, czerwony)

呕nin 鈥 Wenecja 鈥 Biskupin 鈥 Marcinkowo Dolne 鈥 Rogowo 鈥 Rzym 鈥 Recz

0.00 (0%) - 0 g艂osy

28.7 km

Pobierz 艣lad GPS: KML | GPX

Znak - Szlak pieszy czerwony

Mapa

Opis

Tekst publikowany dzi臋ki uprzejmo艣ci Starostwa Powiatowego w 呕ninie

W臋dr贸wk臋 rozpoczynamy na dworcu 呕ni艅skiej Kolei Powiatowej (ul. Dworcowa; po przeciwnej stronie znajduje si臋 budynek nieczynnego dworca PKP; 0,0 km). Ulic膮 Dworcow膮 idziemy w kierunku dworca PKS (0,4 km). Nast臋pnie dochodzimy do ko艅ca ulicy Towarowej i skr臋camy w prawo, w ulic臋 700-lecia.

Id膮c ulic膮 700-lecia mijamy: budynek kina, tablic臋 pami膮tkow膮 po艣wi臋con膮 Papie偶owi Janowi Paw艂owi II, popiersie Jana 艢niadeckiego, pomnik upami臋tniaj膮cy Polskie Pa艅stwo Podziemne i Armi臋 Krajow膮, ko艣ci贸艂 farny pw. 艣w. Floriana i Sufragani臋 (Muzeum Sztuki Sakralnej). Przechodzimy przez mostek na G膮sawce i idziemy dalej prosto. Dochodzimy do Hotelu 鈥濨asztowy鈥, skr臋camy w lewo i wchodzimy na rynek. Poruszamy si臋 po chodniku, w kierunku ulicy S膮dowej. Na wysoko艣ci gotyckiej wie偶y 鈥 鈥濨aszty鈥 (za ni膮 znajduje si臋 Muzeum Ziemi Pa艂uckiej), skr臋camy w lewo. Przechodzimy obok Alei S艂aw Sportu Motorowodnego (po lewej stronie) i pomnika J臋drzeja 艢niadeckiego (po prawej). Dochodzimy do ulicy Parkowej, skr臋camy w prawo i przechodz膮c przez ulic臋 S膮dow膮, wchodzimy do parku.

Kierujemy si臋 w stron臋 mostku na G膮sawce, a nast臋pnie przechodzimy przez tor kolei w膮skotorowej. Idziemy alejk膮 biegn膮c膮 r贸wnolegle do drogi asfaltowej widocznej po lewej stronie (ul. Szkolna). Po prawej stronie mijamy najpierw pomnik Fryderyka Chopina, a nast臋pnie amfiteatr. Dochodzimy do Restauracji 鈥濩zapla鈥 i wchodzimy na ulic臋 Szkoln膮. Idziemy prosto i mijamy m.in. restauracj臋 oraz kemping PTTK (1,7 km). Idziemy drog膮 asfaltow膮 na po艂udnie, r贸wnolegle do jeziora (z jego przeciwnej strony wida膰 zabudowania Bo偶ejewic). Na rozwidleniu drogi kierujemy si臋 w prawo (2,6 km). Po pewnym czasie docieramy do niedu偶ej wsi Skarbienice, dawniej w艂asno艣ci arcybiskupiej, znanej od 1136 r. (znajduje si臋 tu gospodarstwo agroturystyczne; ko艅czy si臋 Jezioro 呕ni艅skie Ma艂e, a pojawia si臋 Jezioro Skarbienickie).

Opuszczamy drog臋 asfaltow膮 (4,6 km) i skr臋camy w lewo, w poln膮 drog臋 biegn膮c膮 pod g贸rk臋 (po lewej stronie wida膰 oczko polodowcowe, a w oddali panoram臋 呕nina). Po przej艣ciu 900 m zbaczamy w prawo i przez pofalowany, bezle艣ny teren docieramy do zachodniego kra艅ca Wenecji G贸rnej. Tu skr臋camy asfaltow膮 drog膮 w prawo (6,5 km), ale po 300 m opuszczamy j膮 kieruj膮c si臋 w lewo. Zaraz za zakr臋tem przecinamy tor kolei w膮skotorowej (po lewej stronie widzimy przystanek Wenecja O艣rodek) i r贸wnolegle do niego schodzimy w dolin臋 Jeziora Weneckiego.

Szlak dalej prowadzi wok贸艂 jeziora. Dochodzimy do pierwszych zabudowa艅 Wenecji Dolnej (8,3 km). Przekraczamy tory, mijamy znajduj膮cy si臋 z prawej strony ko艣ci贸艂 i docieramy do Muzeum Kolei W膮skotorowej, stacji 呕KP oraz ruin zamku w Wenecji (8,9 km). Idziemy prosto drog膮 asfaltow膮, nast臋pnie przechodzimy przez mostek na G膮sawce, kt贸ra 艂膮czy Jezioro Biskupi艅skie i Weneckie (po prawej stronie, za wod膮, wida膰 zabudowania na wzniesieniu zwanym 鈥炁亂s膮 G贸r膮鈥).

Wkr贸tce dochodzimy do dawnej stacji Biskupin (9,8 km), tj. rozga艂臋zienia kolei w kierunku G膮sawa 鈥 Szelejewo i Rogowo (tor dwukrotnie przecina szos臋 i przez 500 m wiedzie r贸wnolegle do niej).

Nast臋pnie opuszczamy szos臋 kieruj膮c si臋 w lewo i dr贸偶k膮 obok toru docieramy do pierwszych zabudowa艅 Biskupina. Skr臋camy w prawo i obok folwarku oraz dworu dochodzimy do przystanku PKS w centrum wsi (11,1 km). Z tego偶 przystanku udajemy si臋 szos膮 w kierunku po艂udniowym. Na pierwszym skrzy偶owaniu kierujemy si臋 uko艣nie w prawo i opuszczamy wie艣 id膮c nieco pod g贸r臋 (po lewej stronie roztacza si臋 panorama rynny jezior 偶ni艅skich i pozostaj膮cych nieco z boku zabudowa艅 Marcinkowa G贸rnego).

Dalej otwartym terenem dochodzimy do drogi asfaltowej (po lewej mijamy przystanek PKS; 13,6 km) i skr臋camy w prawo do Marcinkowa Dolnego. Na wysoko艣ci dworu zbaczamy w prawo, aby po kilkudziesi臋ciu metrach (przy przystanku PKS oraz zadaszonej pompie na rozdro偶u; 14,6 km), uko艣nie p贸j艣膰 w lewo. Po przej艣ciu dalszych 200 m opuszczamy asfalt i idziemy w lewo wzd艂u偶 dawnego toru kolei w膮skotorowej oraz pasa zadrzewie艅 (jest to ma艂o ucz臋szczana 艣cie偶ka, dlatego jest do艣膰 uci膮偶liwa).

Po pewnym czasie opuszczamy torowisko, kieruj膮c si臋 w lewo (16,2 km) i dochodzimy do wsi Grochowiska Ksi臋偶e. Tu idziemy w prawo, a po 200 m, kierujemy si臋 w lewo, na po艂udnie (17,2 km). Asfaltowa nawierzchnia wkr贸tce ko艅czy si臋 i za wsi膮 przechodzi w opadaj膮c膮 w d贸艂 poln膮 drog臋. Na dnie doliny znajduje si臋 niewielkie Jezioro Grochowiskie Ma艂e. Obchodzimy je z lewej strony, a nast臋pnie przekraczamy przepust na rowie (okolica jest podmok艂a 鈥 po roztopach i wi臋kszych deszczach zalewana). Po lewej stronie znajduje si臋 niedu偶e rozlewisko.

Za drugim przepustem wchodzimy na rozleg艂膮 艂膮k臋, przez kt贸r膮 idziemy w stron臋 widocznych w oddali zabudowa艅 艁azisk. Skrajem 艂膮ki p艂ynie r贸w, za kt贸rym wchodzimy na nieco wy偶ej po艂o偶ony teren. Przed samotnym gospodarstwem skr臋camy w prawo na drog臋 o nawierzchni t艂uczniowej (19,3 km) i za chwil臋 wchodzimy do zwartej cz臋艣ci kolonii 艁aziska. Mijamy oczko polodowcowe, przechodzimy skrajem lasu (tu ko艅czy si臋 droga t艂uczniowa) i dochodzimy do drogi krajowej nr 5 (20,7 km).

Idziemy nadal prosto by wkr贸tce znale藕膰 si臋 na ulicy 600-lecia (wchodzimy mi臋dzy zabudowania Rogowa). Skr臋camy w prawo, w ulic臋 Bydgosk膮. Po przej艣ciu 500 m (na ko艅cu ulicy, obok skrzynki pocztowej) idziemy w lewo, aby wej艣膰 na Plac Powsta艅c贸w Wlkp. (przystanek PKS; 21,9 km). Na przystanku PKS skr臋camy w prawo i wchodzimy w ulic臋 Ko艣cieln膮.

Po 400 m przekraczamy mostek na We艂nie (艂膮czy ona jeziora Zio艂o i Rogowskie). Idziemy chodnikiem uko艣nie w lewo. Po lewej stronie mijamy ko艣ci贸艂 pw. 艣w. Doroty oraz cmentarz. Przechodzimy na drug膮 stron臋 ulicy i dochodzimy do zaro艣li nad brzegiem rozci膮gaj膮cego si臋 z prawej strony Jeziora Rogowskiego.

Ponownie docieramy do szosy, skr臋camy ni膮 w prawo i wkr贸tce dochodzimy do po艂o偶onego w lesie w臋z艂a szlak贸w (23,3 km). Z prawej strony dochodzi tu szlak zielony (oba szlaki biegn膮 razem na odcinku ok. 100 m, do przejazdu). Nast臋pnie wchodzimy na torowisko i wzd艂u偶 niego, po 400 m, docieramy do nast臋pnego przejazdu na szosie do Mieleszyna.

Przechodzimy obok kilku zabudowa艅 i idziemy dalej drog膮 wiod膮c膮 w艣r贸d p贸l (po lewej stronie wida膰 w oddali zabudowania wsi Rzym i drzewa wzd艂u偶 szosy do Janowca Wlkp.). Torowisko z wolna zamienia si臋 w pas zaro艣li, dlatego wygodniej jest p贸j艣膰 drog膮 asfaltow膮 do Recza przez Rzym.

Po d艂u偶szym czasie przecinamy drog臋 od szosy do 呕urawi艅ca (za ni膮 po艂o偶ony jest pas krzew贸w, w kt贸rym p艂ynie strumie艅 odwadniaj膮cy Jezioro Ko艂dr膮bskie; 27,3 km). Wkr贸tce dochodzimy do skrzy偶owania dr贸g asfaltowych (obok wiatraka i przystanku PKS Recz; 27,7 km), przy kt贸rym szlak czerwony ko艅czy si臋 (aby jednak dotrze膰 do centrum wsi Recz, nale偶y p贸j艣膰 1300 m w lewo).

Obiekty warte uwagi podczas w臋dr贸wki:

• ko艣ci贸艂 pw. 艣w. Floriana z XV w., dw贸r arcybiskup贸w gnie藕nie艅skich z XVIII w. (Muzeum Sztuki Sakralnej), wie偶a ratuszowa z XV w. 鈥 symbol 呕nina (Muzeum Ziemi Pa艂uckiej), pomnik Fryderyka Chopina w parku miejskim w 呕ninie,
  • Muzeum Kolei W膮skotorowej, ruiny zamku Diab艂a Weneckiego, ko艣ci贸艂 pw. Narodzenia NMP z XIX w. i gr贸b Walentego Szwajcera na przyko艣cielnym cmentarzu w Wenecji,
  • Muzeum i Rezerwat Archeologiczny w Biskupinie,
  • ko艣ci贸艂 pw. 艣w. Doroty z XIX w. w Rogowie,
  • wiatrak, dworek z XVIII w. i d膮b Chrobry w Reczu.

Trasy w okolicy

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak pieszy (znakowany). Miejscowo艣ci: Biskupin, Recz, Rogowo, Rzym, Wenecja i 呕nin. Regiony: Pa艂uki i 呕ni艅ski (powiat). Wojew贸dztwa: kujawsko-pomorskie.