Znak - Szlak pieszy żółty

Biskupin – Niestronno (“Leszka Białego”, szlak pieszy, żółty)

Biskupin – Gąsawa – Marcinkowo Górne – Szelejewo – Gąsawka – Bełki – Drewno – Niestronno

3.00 (68%) - 1 głos

21 km

Pobierz ślad GPS: KML | GPX

Spis treści:   Mapa trasy | Opis  | Komentarze

Mapa

Opis

Tekst publikowany dzięki uprzejmości Starostwa Powiatowego w Żninie
Szlak rozpoczyna się przy bramie Muzeum Archeologicznego w Biskupinie (0,0 km). Stąd idziemy na północny – zachód wzdłuż toru kolejki wąskotorowej (zachowując ostrożność przed zbliżającym się pociągiem). Po prawej stronie widzimy Jezioro Biskupińskie i rekonstrukcję prehistorycznej osady.

Przy pierwszych zabudowaniach wsi Biskupin szlak łączy się ze szlakiem czerwonym Żnin – Recz. Razem z nim kierujemy się w lewo (obok folwarku i dworu). Dochodzimy do szosy przy przystanku PKS (1,3 km) i skręcamy w lewo (opuszczamy wieś drogą wiodącą prosto, na południe – znaki czerwone wkrótce zbaczają w prawo, a szosa – w lewo).

Idziemy otwartym terenem wśród pól. Po pewnym czasie droga nieco opada i przekraczamy rów, za którym rozpoczynają się zadrzewienia. Docieramy do Marcinkowa Górnego (w tych okolicach przypłacił życiem dążenia do scalania ziem polskich pod jednym berłem Leszek Biały). Na zakręcie asfaltowej drogi, obok zabudowań dworskich i parku skręcamy w lewo i idziemy pod górę. Dochodzimy do szosy Gąsawa – Rogowo (na wysokości pomnika Leszka Białego i przystanku PKS; 4,5 km).

Idziemy szosą i skręcamy w prawo. Po 200 m opuszczamy ją i drogą tłuczniową kierujemy się w lewo (po pewnym czasie mijamy trzy samotne gospodarstwa, staw, a następnie inne odosobnione zabudowania; droga tłuczniowa przechodzi w asfalt). Wchodząc na drogę asfaltową ukośnie zbaczamy w lewo (6,9 km), a po 300 m – prostopadle w prawo.

Docieramy do zwartej części wsi Szelejewo. Na wysokości dworu skręcamy asfaltem w lewo, a po dotarciu do szosy – w prawo. Znajduje się tu przystanek PKS (8,3 km). Z tegoż przystanku idziemy szosą w stronę szkoły, a przed nią skręcamy prostopadle w lewo, na wschód. Dochodzimy do krzyża – w tym miejscu droga rozwidla się, asfalt prowadzi w prawo, a my idziemy prosto polną drogą. Po pewnym czasie, po prawej stronie, mijamy samotne gospodarstwo i wśród pól docieramy do nadbiegającej z prawej strony drogi asfaltowej Gąsawa – Mogilno. Skręcamy nią w lewo (po lewej stronie szosy znajduje się przystanek PKS Oćwieka). Po 100 m skręcamy w prawo. Wędrujemy nadal na wschód, mijamy kolejne samotne gospodarstwo i po chwili wkraczamy w urozmaicony bór mieszany, rosnący na nieco wyżej położonym i bardziej pofałdowanym terenie.

Po przejściu 700 m, do szlaku żółtego, z lewej strony, dołącza szlak niebieski prowadzący z Gąsawy do Łabiszyna. Skręcamy w prawo i wkrótce docieramy do osady Gąsawka (leży ona na południowym krańcu Jeziora Oćwieckiego, nad brzegiem, którego znajduje się ośrodek wypoczynkowy i pole namiotowe; 13,1 km).

Za zabudowaniami przekraczamy miejsce, w którym Gąsawka wpływa do jeziora i wchodzimy w las. Podchodzimy nieco pod górę i na pierwszym rozwidleniu kierujemy się w prawo (trasa wiedzie przez pofałdowany teren, drogą obsadzoną brzozami). Na skrzyżowaniu dróg, przy opuszczonym gospodarstwie, skręcamy w prawo (14,4 km) i schodzimy w dół.

Po pewnym czasie mijamy skrzyżowanie, przy którym stoi kapliczka i na początku biegnącej w lewo tłuczniowej drogi kierujemy się ukośnie w prawo i dochodzimy do zarośli (są one trudne do przejścia, dlatego proponujemy je obejść z lewej strony i ponownie wejść na szlak), a następnie wychodzimy na skraj lasu.

Po prawej stronie znajduje się zalesiony teren, który stromo opada w dół. Po pewnym czasie drogą schodzącą w dół opuszczamy las przy zabudowaniach dawnej osady młyńskiej Bełki (las Bełki wzmiankowany był w 1369 r., a tutejszy młyn – w 1408 r.).

Docieramy do szosy Gąsawa – Mogilno i skręcamy w prawo (16,9 km). Przechodzimy na drugi brzeg rzeczki i wchodzimy dość stromo pod górę. Na krawędzi doliny znajduje się przystanek PKS Bełki, a obok pomnik ustawiony na pamiątkę wybudowania tej szosy (17,4 km). Tu schodzimy z asfaltu w lewo i znów opuszczamy dolinę Gąsawki.

Po przejściu 400 m, na skrzyżowaniu dróg, skręcamy w lewo. Mijamy staw i na skraju lasu kierujemy się w prawo. Jeszcze raz przekraczamy Gąsawkę i idąc przez las docieramy do osady Grabina (znajduje się tutaj pomnik upamiętniający pluton Wawrzyna Reisnera, poległego 6 kwietnia 1946 r. w czasie walk wewnętrznych; 18,8 km).

Przy zabudowaniach skręcamy w prawo, dwukrotnie przekraczamy Gąsawkę i przed dawną gajówką Bielawki zbaczamy prostopadle w lewo (19,4 km).

Idąc stale prosto ponownie przechodzimy przez bardzo już wąską rzeczkę (wypływa ona niedaleko stąd z Jeziora Głęboczek Wielki). Wkrótce wychodzimy z lasu na pofałdowane pola. Drogą z Ryszewka skręcamy nieco w lewo, a następnie mijamy cmentarz, który znajduje się na wzniesieniu po lewej stronie. Brukowaną drogą docieramy do pierwszych zabudowań Niestronna. We wsi mijamy zabytkowy drewniany kościół pw. św. Michała Archanioła.

Szlak kończy się przy budynku szkoły podstawowej w pobliżu szosy Gąsawa – Mogilno (21,2 km).

Podczas wędrówki warto zwrócić uwagę na:

• ciekawe pałuckie krajobrazy,
  • Muzeum i Rezerwat Archeologiczny w Biskupinie,
  • pomnik Leszka Białego i zespół dworski z XVIII w. w Marcinkowie Górnym,
  • drewniany kościół pw. św. Michała Archanioła w Niestronnie.

Trasy w okolicy

Trasa Biskupin – Niestronno - najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Trasa Biskupin – Niestronno - ile km?

Długość trasy wynosi 21 km (szczegóły)

ile czasu potrzeba na pokonanie trasy Biskupin – Niestronno ?

Na pokonanie tej trasy o długości 21 km należy przeznaczyć do 6 godzin (szczegóły)

Gdzie znajduje się trasa Biskupin – Niestronno ?

Trasa Biskupin – Niestronno prowadzi przez województwo kujawsko-pomorskie (szczegóły)

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak pieszy (znakowany). Miejscowości: Biskupin, Gąsawa, i Niestronno. Regiony: Pałuki i Żniński (powiat). Województwa: kujawsko-pomorskie.