Szlak rowerowy niebieski

Bydgoszcz – Toruń (szlak rowerowy niebieski)

Bydgoszcz - Ostromecko - Skłudzewo - Przysiek - Toruń

3.61 (72%) - 109 głosy

57 km

Pobierz ślad GPS: KML | GPX

asfalt: 50 % | szuter: 50 %

Spis treści:   Mapa trasy | Opis  | Komentarze

Mapa

Opis

Trasa rowerowa łącząca dwie stolice województwa kujawsko – pomorskiego została oddana 1 czerwca 2003 r. W otwarciu szlaku uczesniczyło kilkuset rowerzystów, a wśród nich byli prezydneci Bydgoszczy i Torunia, Konstatny Dombrowicz i Michał Zaleski. Włodarze miast spotkali się w Skłudzewie, gdzie symbolicznie zakopali topór wojenny, co przyczyniło się do nazwania trasy “Szlakiem Przyjaźni”.
Obecnie to jeden z najważniejszych szlaków w województwie, który wraz z połączeniem kolejowym umożliwia mieszkańcom obu miast na wybranie sie w atrakcyjną wycieczkę “do sąsiada”.

Szlak “Przyjaźni” Bydgoszcz Toruń – przebieg trasy

Szlak rozpoczyna się przy dworcu Bydgoszcz Główna. Ulicą Zygmunta Augusta, Artyleryjską, Kamienna i Lewińskiego prowadzi do Fordonu. Tam skręca w prawo i ul Rejewskiego dociera do Fordońskiej. Dalej wiedzie na wprost do mostu na Wiśle. Docieramy nim do Ostromecka. Szlak na łuku drogi odbija w prawo, ale warto podjechać kawałek prosto i zobaczyć jak wygląda pałac w Ostromecku po remoncie. Po powrocie na trasę jedziemy ubitymi drogami leśnymi. W Wałdowie Królewskim czeka nas niezbyt stromy, ale dość długi podjazd na brzeg pradoliny Toruńsko – Eberswaldzkiej. Za plecami roztacza się urokliwy widok na dno doliny. Tu zaczyna się najprzyjemniejszy i najciekawszy fragment trasy. Po podjeździe skręcamy w prawo i małoruchliwą, asfaltową drogą dojeżdżamy do Skłudzewa. Tutaj szlak skręca w prawo na dość ostry zjazd. Jeśli przejedziemy to skrzyżowanie to dotrzemy do neogotyckiego dworku położonego na brzegu skarpy wśród parku o charakterze krajobrazowym. To bardzo dobre miejsce na postój. Powracając na szlak zjeżdżamy na dno doliny i pod jej skarpą kierujemy się do skrzyżowania pod Rzęczkowem. Tu skręcamy w prawo, a po ok. 300 metrach w lewo w drogę gruntową. O ile do tej pory szlak był dość dobrze oznakowany to od tego miejsc sytuacja zaczyna się pogarszać. Kolejne kilometry pokonujemy właściwie ciągle jadąc po omacku na wprost. Najpierw przez łąki, potem w młodym sosnowym lesie, w którym w pobliżu Torunia pojawiają się podmiejskie rezydencje. Ostatnie kilometry trasy są mało ciekawe, a bardzo słabe oznakowanie utrudnia poruszanie się.
W Przysieku skręcamy w prawo i docieramy do 80-tki Bydgoszcz – Toruń. Tu skręcamy w lewo i wzdłuż ruchliwej trasy dojeżdżamy do Torunia.  Dalszą część szlaku pokonujemy ścieżkami rowerowymi.
Dalej szlak wiedzie Szosą Bydgoską, między zabudowaniami Targów Toruńskich a schroniskiem dla zwierząt, a następnie przez park przy Martwej Wiśle. Ulicami Popiełuszki i Aleją 500-lecia dociera do skweru przy placu Rapackiego w centrum Torunia. Stąd już blisko na dworzec Toruń Główny. Można też wrócić do Bydgoszczy drugim brzegiem Wisły na przykład czarnym szlakiem z Cierpic przez Puszczę Bydgoską.
Trasa jest szczególnie ciekawa na odcinku od Ostromecka do skrzyżowania pod Rzęczkowem. Końcowe 15 km jest dość monotonne, a problemy z oznakowaniem mogą pozostawić niemiłe wspomnienia. Dość dobrą alternatywę dla tych ostatnich kilometrów może stanowić zjazd w kierunku Zamku Bierzgłowskiego za Zaroślami Cienkimi i dojazd do Torunia czerwonym szlakiem przez Barbarkę. Niewielki dystans (od dworca Bydgoszcz Główna do pl. Rapackiego ok 55 km) oraz możliwość powrotu pociągiem sprawia, że to dobra trasa na inaugurację sezonu rowerowego w regionie.

[lipiec 2009] Wspomniany utrudniony odcinek wzdłuż terenów byłego Polechemu można ominąć przekraczając w Przysieku szosę Bydgoszcz – Toruń i podążając dalej wytyczoną wzdłuż niej ścieżką rowerową.

Znakowany turystyczny szlak rowerowy w kolorze niebieskim, z przebiegiem j/w został wyznaczony w terenie przez działaczy społecznych z Odziału Miejskiego PTTK im. Mariana Sydowa w Toruniu, który jest administratorem szlaku i posiada pełne prawa autorskie związane ze szlakiem (przebieg trasy, kilometraż, kod szlaku, symbolika, nazwa i opis krajoznawczy)

Trasy w okolicy

Trasa Bydgoszcz – Toruń - najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Trasa Bydgoszcz – Toruń - ile km?

Długość trasy wynosi 57 km (szczegóły)

ile czasu potrzeba na pokonanie trasy Bydgoszcz – Toruń ?

Na pokonanie tej trasy o długości 57 km należy przeznaczyć do 6 godzin (szczegóły)

Gdzie znajduje się trasa Bydgoszcz – Toruń ?

Trasa Bydgoszcz – Toruń prowadzi przez województwo kujawsko-pomorskie (szczegóły)

Kategorie

Rodzaje szlaku: niebieski i Szlak rowerowy (znakowany). Miejscowości: Bydgoszcz, Ostromecko, Przysiek, Skłudzewo, i Toruń. Regiony: Bydgoski (powiat), Dolina Dolnej Wisły, Toruński (powiat), i Ziemia Chełmińska. Województwa: kujawsko-pomorskie.