Szlak rowerowy czerwony

Kod szlaku: TO 7002

Toruń – Chełmno (szlak rowerowy, czerwony)

Toruń - Świerczynki - Zamek Bierzgłowski - Bierzgłowo - Łążyn - Siemoń - Unisław - Płutowo - Starogród - Chełmno

3.44 (68%) - 43 głosy

60 km

Pobierz ślad GPS: KML | GPX

Spis treści:   Mapa trasy | Opis  | Komentarze

Mapa

Opis

Tekst publikowany dzięki uprzejmości Kujawsko – Pomorskiej Organizacji Turystycznej
Ziemia Chełmińska to tereny o ciekawej historii i uroczych krajobrazowych. „Ziemia Gotyku”, na której rozsiane są średniowieczne kościoły i zamki.. To rolnicze tereny, praktycznie bezleśne. Folwarczne tradycje okolic reprezentują zabytkowe dworki i parki. Tereny te otoczone są doliną dolnego biegu Wisły, która głęboko wcina się w wysoczyznę. Dzięki temu w wielu miejscach można podziwiać królową polskich rzek z punktów widokowych. Miłośnicy militariów mogą zwiedzać zabudowania Twierdzy Toruń oraz mało znanej Twierdzy Chełmno. Prezentowany 60-kilometrowy szlak wiedzie mało ruchliwymi drogami asfaltowymi. W rozsianych dość gęsto osadach znajdują się sklepy wielobranżowe. Trasę można skrócić do najatrakcyjniejszych 20 km między Chełmnem a Unisławiem korzystając z pociągu z Bydgoszczy lub Torunia.

Ziemia gotyku

Przejazd zaczynamy w parku przy placu Rapackiego w Toruniu. Aleją 500-lecia objeżdżamy go od zachodniej strony i kierujemy się do ulicy Mickiewicza, którą przekraczamy. Dalej podążamy wzdłuż alei Jana Pawła II, przez Rondo Niepodległości, a następnie w lewo ulicą Gałczyńskiego. Przejeżdżamy w okolicy terenów wojskowych, wzdłuż bocznicy kolejowej. Skręcamy w ulicę Grunwaldzką, potem w prawo w Morcińskiego. Dojeżdżamy do ulicy polnej, skręcamy w lewo, a następnie, po niecałych 100 metrach w prawo w ulicę Barbarka, którą docieramy do osady leśnej o tej samej nazwie. To bardzo dobre miejsce na chwilę przerwy. Można zaopatrzyć się w sklepie mieszczącym się w starej leśniczówce i skorzystać z największej atrakcji osady – parku linowego. Warto tu również zwrócić uwagę na kapliczkę św. Barbary – patronki okolicznego źródła słynącego z cudownych uzdrowień. Przy kapliczce skręcamy w prawo i po kolejnych 500 metrach w lewo na dużym skrzyżowaniu. Wjeżdżamy na piaszczystą drogę leśna, którą docieramy do skrzyżowania przed leśniczówką Olek. Przy niej trasa skręca w lewo. Po 5 kilometrach jazdy asfaltową drogą i podjeździe na skraj pradoliny dociera do Zamku Bierzgłowskiego. W miejscowości znajduje się średniowieczny zamek o bogatej historii, gruntownie odbudowany w początku XX wieku. Obecnie znajduje się w nim Diecezjalne Centrum Kultury Zamek Bierzgłowski. Opuszczamy zamek i kierujemy się w stronę Bierzgłowa, do którego docieramy po 3 kilometrach. We wsi znajduje się gotycki kościół oraz zabytkowy wiatrak. Na głównym skrzyżowaniu osady szlak skręca w lewo. Jedziemy do Łążyna. Znajduje się tu neogotycka świątynia z końca XIX w., którego wieża została zburzona przez trąbę powietrzną w latach 30` XX w.. We wsi spotykamy czarny szlak rowerowy, wraz z którym jedziemy do najbliższego rozjazdu. Tam skręcamy w prawo. Kolejne kilometry prowadzą do osady Siemoń. Skręcamy w lewo a na końcu wsi w prawo w kierunku Unisławia.

Skrajem doliny

Po 5 kilometrów docieramy do tej dużej wsi, położonej na skraju skarpy Doliny Dolnej Wisły. Znajduje się tu punkt widokowy, z którego można podziwiać krajobraz tzw. „Basenu Unisławskiego”. W miejscowości znajduje się gotycko–neogotycki kościół. Unisław opuszczamy kierując się na północ. Od teraz będziemy poruszać się skrajem doliny. Asfaltową drogą jedziemy przez Gołoty, Szymborno i dojeżdżamy do Plutowa. We wsi znajduje się zespół dworski z XIX w. wraz z parkiem, w którym można spotkać wiele pomnikowych drzew. W okolicy Plutowa w stronę Chełmna wytyczono dwa rezerwaty przyrody. Rezerwat Zbocza Plutowskie chroni unikatową roślinność kserotermiczną, natomiast na terenie Rezerwatu Plutowo znajduje się rzadko występujący typ lasu mieszanego. Żeby do nich dotrzeć należy we wsi zjechać w kierunku doliny i skręcić w prawo na żółty szlak pieszy. Kolejną osadą na szlaku jest Starogród. Mamy tu okazję kolejny raz napawać się krajobrazem doliny „królowej polskich rzek” oraz zwiedzić późnobarokową świątynie z XVIII w., która powstała na gotyckich fundamentach. Za wsią szlak skręca w lewo. Zjeżdżamy na dno doliny w u podnóża skarpy, lewą stroną jeziora Starogrodzkiego kierujemy się do Chełmna. Do miasta wjeżdżamy ulicą Gen. Jarzębskiego. Szlak mija centrum od strony Wisły. Chcąc dojechać w okolice rynku musimy kierować się w górę wzniesienia.

Znakowany turystyczny szlak rowerowy w kolorze czerwonym, z przebiegiem j/w został wyznaczony w terenie przez działaczy społecznych z Odziału Miejskiego PTTK im. Mariana Sydowa w Toruniu, który jest administratorem szlaku i posiada pełne prawa autorskie związane ze szlakiem (przebieg trasy, kilometraż, kod szlaku, symbolika, nazwa i opis krajoznawczy)

Trasy w okolicy

Trasa Toruń – Chełmno - najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Trasa Toruń – Chełmno - ile km?

Długość trasy wynosi 60 km (szczegóły)

ile czasu potrzeba na pokonanie trasy Toruń – Chełmno ?

Na pokonanie tej trasy o długości 60 km należy przeznaczyć do 6 godzin (szczegóły)

Gdzie znajduje się trasa Toruń – Chełmno ?

Trasa Toruń – Chełmno prowadzi przez województwo kujawsko-pomorskie (szczegóły)

Kategorie

Rodzaje szlaku: czerwony i Szlak rowerowy (znakowany). Miejscowości: Chełmno, Toruń, Unisław, i Zamek Bierzgłowski. Regiony: Chełmiński (powiat), Toruński (powiat), i Zespół Parków Krajobrazowych Chełmińskiego i Nadwiślańskiego. Województwa: kujawsko-pomorskie.