Obecnie coraz więcej osób prowadzi zdrowy tryb życia oraz dba o właściwą ilość ruchu, dlatego zwiększoną popularnością cieszy się jazda na rowerze. Dla fanów, tego rodzaju aktywności polecane są szczególnie ścieżki rowerowe wokół Wałbrzycha. Ziemia ta oferuje atrakcyjne trasy rowerowe, a podróżujący mają możliwość w trakcie przejażdżki zwiedzić także najciekawsze zabytki tego regionu.

Wokół Książańskiego Parku Krajobrazowego

Najpopularniejszą i jednocześnie jedną z najłatwiejszych i najmniej wymagających tras jest ta biegnąca wokół Książańskiego Parku Krajobrazowego. Trasa ta jest niezwykle ciekawa i urokliwa, niemal w całości biegnie leśnymi i polnymi drogami, a dodatkowo po drodze można odwiedzić wiele atrakcji turystycznych ziemi wałbrzyskiej.

Punktem, w którym rozpoczynamy trasę, jest Zamek Książ. Następnie od niego kierujemy się w stronę Pełcznicy, jednak nie dojeżdżamy do tej dzielnicy, tylko tuż za osiedlem Wilcza Góra skręcamy w lewo. Poruszając się brzegiem lasu, jedziemy aż do ulicy Leśnej w Świebodzicach, tam skręcamy w ulicę Mikulczą i kierujemy się w stronę Zamku Cisy. Tuż przed Zamkiem, skręcamy w lewo i udajemy się do wsi Struga. Na tym odcinku czeka nas mała przeszkoda — musimy pokonać bród rzeczny. Tuż za nim skręcamy w lewo i zgodnie z czerwonym szlakiem jedziemy, mijając Kościół Świętej Anny. W miejscu, w którym krzyżuje się szlak niebieski z czerwonym, my wybieramy tym razem ten niebieski i mijając amfiteatr, docieramy do Zamku Książ, gdzie rozpoczęliśmy naszą rowerową wycieczkę. W ten sposób dokonaliśmy okrążenia Wałbrzycha oraz zobaczyliśmy najciekawsze zabytki tego terenu. Jednym z najciekawszych miejsc, z pewnością była Palmiarnia w Wałbrzychu, która tuż po Zamku Książ jest najsłynniejszą atrakcją na tej trasie.

Z Wałbrzycha na Chełmiec

Kolejną z polecanych tras po ziemiach Wałbrzycha i okolic jest ta prowadząca na Chełmiec. Jest ona dość łatwa, ale jednocześnie wymaga dobrej kondycji. Niemniej jednak polecana jest zarówno amatorom, jak i zawodowym kolarzom. Droga ta liczy około 16 km i warto sobie na nią zarezerwować ponad 2 godziny. Rozpoczyna się w dzielnicy Biały Kamień. Stamtąd kierując się niebieskim szlakiem poruszamy się w kierunku góry Chemiec. Na początkowym etapie prowadzi drogą asfaltową, ale podążając dalej w kierunku lasu, droga zmienia się w kamienistą oraz bardziej wymagającą.

Z Wałbrzycha na Trójgarb

Trójgarb, ostatnimi czasy zyskuje coraz większą popularność. Jest tam wieża widokowa, która przyciąga coraz więcej turystów. Aby tam dotrzeć rowerem, polecana jest trasa z Wałbrzycha do wsi Stare Bogaczowice, skąd kierujemy się w stronę góry Trójgarb. Po drodze mijamy zabytkowy wiatrak, a także towarzyszy nam widok na góry.

Trasa Wałbrzych-Walim-Głuszyca – Wałbrzych

Kolejną popularną trasą jest ta z Wałbrzycha przez Walim i Głuszycę. Rozpoczynamy ją w Wałbrzychu i jedziemy przez Rusinów w kierunku Olszyńca. Następnie zjeżdżamy do Doliny Bystrzycy, gdzie skręcamy w lewo i dojeżdżamy do Jugowic. Tam skręcamy w prawo i wspinamy się przez Walim, pokonujemy Rzeczkę i udajemy się na Przełęcz Sokolą. Po drodze ukazują nam się Sztolnie Walimskie. Po pokonaniu Przełęczy skręcamy w lewo na drogę z Wałbrzycha do Kłodzka i dojeżdżamy do Nowej Rudy. Droga rozciąga się nieopodal granicy z Czechami. Po dotarciu na miejsce kierujemy się w drogę powrotną w kierunku Wałbrzycha, podążając przez Głuszycę i Jedlinę-Zdrój.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem NaWakacje.eu