Znak - Szlak pieszy zielony

Kod szlaku: KP-4015z

Tuchola – Woziwoda (im. Dra K. Karasiewicza, szlak pieszy, zielony)

Tuchola – Rudzki Most – Gołąbek – Woziwoda

Tekst publikowany dzięki uprzejmości Starostwa Powiatowego w Tucholi

Tuchola – Tuchola Rudzki Most – Gołąbek – Zielona Łąka – Woziwoda

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU KARASIEWICZA

Ścieżka edukacyjna, znakowany jako spacerowa, skierowana do młodzieży szkolnej. Patronem trasy jest dr Kazimierz Karasiewicz (1862- 1926), lekarz i działacz społeczny, który dużą część życia spędził w Tucholi. Przemierzając trasę można  podziwiać walory przyrodniczo-krajobrazowe rezerwatu krajobrazowego Dolina Rzeki Brdy. Ścieżka w większej części pokrywa się z fragmentem niebieskiego Szlaku Brdy.

PRZEBIEG SZLAKU KARASIEWICZA

W Tucholi ścieżka zaczyna się w punkcie węzłowym szlaków przy dworcu PKP i kieruje się do ul. Karasiewicza, następnie przy Gimnazjum nr 2 do ul. Świeckiej i dalej przez tory nową ścieżką do mostu nad Brdą w Rudzkim Moście. Opodal w nurcie rzeki znajduje się pomnikowy Głaz Jagiełły. Za mostem ścieżka spacerowa spotyka niebieski szlak Brdy i razem z nim podąża do końca na północ. Co jakiś czas na trasie ścieżki widać zakola Brdy. Po przejściu torów kolejowych odcinek jest atrakcyjny przyrodniczo i krajobrazowo, las sprawia wrażenie naturalnego. Za leśniczówką Plaskosz ścieżka przechodzi obok rezerwatu Bagna nad Stążką. Od szosy w Gołąbku – miejsca postojów spływów kajakowych na Brdzie – szlak prowadzi na północ utwardzonym tłuczniem leśnym traktem, granicą rezerwatu krajobrazowego. Przecina Bielską Strugę i w Zielonej Łące Mały Kanał Brdy nazywany też Kanałem Nawadniającym. W Woziwodzie ścieżka się kończy i dochodzi do ruchliwej szosy oraz ośrodka dydaktycznego

Nadleśnictwa Woziwoda.

W. Bykowski, T. Frymark, Szlaki turystyczne w Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie ze szczególnym uwzględnieniem Powiatu Tucholskiego, Tuchola – Bydgoszcz 2013, ss. 61-63

Opis szlaku udostępniony dzięki uprzejmości Bydgoskich Wędrowców

Przez Tucholę

Od węzła szlaków przy dworcu PKP-PKS w Tucholi idziemy ok. 250 m (wraz ze szlakami żółtym i niebieskim) ul. Kolejową na pd. wsch. Skręcamy (ze szlakiem żółtym) w lewo, na pn. wsch., w krótką ul. Chopina. Mijamy z prawej pomnik – mauzoleum (1946) ku czci mieszkańców miasta i okolicy zamordowanych przez Niemców jesienią 1939 r. (w prawo skos odchodzą zn. żółte) i – przecinając główną arterię Tucholi ul. Świecką – wkraczamy na ul. Karasiewicza. Po ok. 500 m osiągamy ul. Warszawską i skręcamy w prawo (1 km). Kierując się ul. Warszawską na pd. wsch. (na krótkim odcinku towarzyszy nam znów szlak żółty – trasa 5) mijamy z lewej Zajazd WPT “Michałko”, a następnie zespól obiektów sportowo – rekreacyjnych OSiR (m.in. stadion i dom wycieczkowy), z prawej natomiast osiedle mieszkaniowe “Warszawska”. Na jego wsch. skraju skręcamy w prawo w ul. Cegielnianą, prowadzącą na pd. zach. Dochodzimy znów do ul. Świeckiej (2,2 km) i skręcamy teraz w lewo, na pd. wsch. Wraz ze szlakiem żółtym, który towarzyszy nam już po raz trzeci, przekraczamy (3 km) tor linii kolejowej z Chojnic przez Laskowice do Działdowa (zn. żółte skręcają zaraz do lasu), a po ok. 500 m (z lewej Park Wypoczynku) opodal stojącego przy szosie pomnika ofiar terroru hitlerowskiego skręcamy w prawo, w leśną dróżkę biegnącą wysokopiennym lasem sosnowym na pd. Kierując się zn. zielonymi osiągamy wkrótce miejsce kaźni (straceń) mieszkańców Tucholi i powiatu tucholskiego (4 km).
Od 24 X do 11 XI 1939 r. Niemcy rozstrzelali tu w kolejnych egzekucjach ok. 350 Polaków, głównie przedstawicieli polskiej inteligencji, członków Polskiego Związku Zachodniego, działa czy politycznych i społecznych. W listopadzie 1946 r. z 6 masowych grobów wydobyto zwłoki 237 osób, które następnie pochowano we wspólnym grobie-mauzoleum w Tucholi. Miejsce stra ceń upamiętnione jest pomnikiem w kształcie krzyża (1986)
Od pomnika szlak zielony skręca w lewo szlak żółty, który tu także przechodzi, biegnie dalej skrajem skarpy wzdłuż strugi Kicz i prowadzi drogą na pd., najpierw lasem wysokopiennym, później zagajnikiem sosnowym wśród szpaleru brzóz. Wkrótce spotykamy jeszcze raz zn. żółte. Po ok. 2 km oba szlaki skręcają pod kątem ostrym 6 km – w nie dalekiej odległości od Piszczka 6 km – na pn. wsch.

Do Rudzkiego Mostu

Dosyć piaszczysta teraz droga prowadzi dalej zagajnikiem, krótki odcinek lasem wysokopiennym, a później otwartym pofałdowanym terenem. Dochodzimy po raz trzeci do ul. Świeckiej – opodal campingu i restauracji “Pod Jeleniem” w dzielnicy Tucholi Rudzki Most 7 km – i skręcamy w prawo. Przekraczamy betonowym mostem Brdę. Szlak żółty prowadzi dalej prosto, zn. zielone skręcają przy drogowskazie “Cekcyn 8” w lewo, na drogę bitą. Wędrując lekko pod górę idziemy nią (mijając uprzednio z lewej leśnictwo Rudzki Most) ok. 400 m. Następnie nie zmieniając kierunku udajemy się dalej drogą leśną, biegnącą w pobliżu płynącej w głębokiej dolinie Brdy. Na rozstaju dróg wybieramy lewą odnogę. Wkrótce droga przekracza tor linii kolejowej . Idziemy teraz wysokopiennym lasem sosnowym, kilkaset metrów skrajem wysokiej skarpy doliny Brdy. Wkrótce opuszczamy drogę i kierujemy się za znakami – w gęstwinę drzew i krzewów porastających zakola Brdy. Ścieżka wije się w dół, później znów w górę, by doprowadzić z powro tem do drogi biegnącej do leśnictwa Plaskosz. Prowadzącą w dół świerkowo – dębową aleją osiągamy leśnictwo Plaskosz 11 km. Droga ponownie pnie się jarem do góry. Piaszczystą aleją – klonową, a następnie wśród zagajnika sosnowego osiągamy po ok. 300 m drogę prowadzącą na pn. zach. do osady Plaskosz . Przecinamy ją i nie zmieniając kierunku przez najbliższe 1,5 km wędrujemy trawiastym duktem biegnącym lekko pofałdowanym terenem wśród zagajnika sosnowego. Następnie szlak skręca w lewo (na pn.) i prowadzi mocno pofałdowanym terenem, bardzo gęstym zagajnikiem w odległości ok. 100-200 m od rozciągających się z prawej bagien i strugi Stążka. Wkrótce skrajem wysokiego lasu osiągamy drogę bitą z Tucholi do Tlenia . Szlak przecina ją i przez malowniczą, rozległą polanę nad zakolem Brdy, na której usytuowano dobrze zagospodarowane pole biwakowe “Binduga Gołąbek”, wkracza drogę leśną do odległej o 8 km Woziwody.

Do Woziwody

Idziemy znów dość gęstym lasem wysokopiennym. Droga – utwardzona, ale mało uczęszczana – wije się, to – zbliża, to oddala od Brdy (ładne widoki – zwłaszcza przy kolejnym polu biwakowym). Po ok. 2,5 km przecinamy drogę z leśnictwa Kiełpiński Most, a 600 m dalej betonowym mostkiem, płynącą w głębokim jarze i rwącą Bielską Strugę, uchodzącą 500 m dalej na zach. do Brdy (18,3 km). Idziemy teraz na pn. zach. otwartym, piaszczystym terenem, a następnie ok. 1,5 km brzozową aleją wśród rozległych łąk, tworzących jedną z dzielnic systemu “Łąk Czerskich”. Przecinamy kanał nawadniający, skręcamy na rozwidleniu dróg w lewo (20 km), mijamy leśnictwo Zielonka i wkraczamy znów do wysokopiennego lasu sosnowego. Droga nie zmieniając kierunku prowadzi na pn. zach. Szlak skręca po ok. 1 km w lewo i po dalszym kilometrze doprowadza przez parking do drogi bitej z Tucholi do Czerska i osady Woziwoda. Przechodzimy przez betonowy most na Brdzie (na wsch. brzegu, za budynkiem dawnego nadleśnictwa duże pole biwakowe) i kończymy naszą wędrówkę przy przyst. PKS Woziwoda (23 km).

Trasy w okolicy

Trasa Tuchola – Woziwoda - najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Trasa Tuchola – Woziwoda - ile km?

Długość trasy wynosi 20 km (szczegóły)

ile czasu potrzeba na pokonanie trasy Tuchola – Woziwoda ?

Na pokonanie tej trasy o długości 20 km należy przeznaczyć do 6 godzin (szczegóły)

Gdzie znajduje się trasa Tuchola – Woziwoda ?

Trasa Tuchola – Woziwoda prowadzi przez województwo kujawsko-pomorskie (szczegóły)

Kategorie

Rodzaje szlaku: Szlak pieszy (znakowany) i zielony. Miejscowości: Gołąbek, Rudzki Most, Tuchola, i Woziwoda. Regiony: Bory Tucholskie, Tucholski (powiat), i Tucholski Park Krajobrazowy. Województwa: kujawsko-pomorskie.